Изминалата година беше белязана от внедряването на редица новости, които бързо започнаха да се възприемат от пазара и да променят неговите очаквания за обслужване и достъп до финансови услуги.
# Онлайн обслужване
Все по-голяма популярност започнаха да набират дистанционните процеси на обслужване и продажби през интернет или телефон. Наред с възможностите за онлайн кандидатстване за кредит, издаване на банкова карта или откриване на депозит, на пазара започнаха да се появяват и услуги от типа „виртуална банка“, чрез които клиентите имат достъп до по-комплексно обслужване и консултация без да е необходимо да посещават банков филиал. Такъв е сайтът „Твоят финансов съветник“, който УниКредит Булбанк стартира в началото на 2013 г. В него лесно и удобно всеки може да намери подходящото финансово решение съобразно конкретната си потребност – покупка или ремонт на имот, спестяване и инвестиции, разплащания и др. При желание да се възползва от предложението, клиентът би могъл да заяви услугата онлайн, да си насрочи среща или телефонен разговор с банков консултант.
# Мобилни услуги в личните финанси
През 2013 г. на голям успех се радваха и мобилните устройства – смартфони и таблети, чието използване от потребителите продължи да нараства. При смартфоните продажбите в световен мащаб се увеличиха с близо 50% на годишна база, а за таблетите очакванията са през 2014 г. техните продажби да задминат тези на стационарните компютри и лаптопите. В тази връзка не е изненада, че на фокус беше развитието на мобилните услуги и приложения, включително такива с финансово предназначение - мобилно банкиране, електронни портфейли и мобилни разплащания и др. Интересното е, че част от тези решения се предлагат от нефинансови институции, които започват все по-осезаемо да навлизат в сферата на разплащанията, считана до скоро за типична банкова дейност.
През лятото на миналата година УниКредит Булбанк организира конкурса UniCredit App Challenge. В него студенти, предприемачи и компании от ИТ сектора представиха своите идеи за мобилни и уеб приложения, а най-добрите от тях бяха отличени с награда от банката и предложение за реализация.
Мобилното банкиране на УниКредит Булбанк запази водещата си позиция, като за една година удвои броя на потребителите си и те вече са близо 40000. Bulbank Mobile работи на над 1200 устройства и освен с IPhone и Android версии, разполага със специално приложение и за по-старите Java базирани телефони. Чрез услугата клиентите могат да следят движенията и наличността по използваните от тях банкови сметки, карти, кредити и да извършват преводи и разплащания директно от мобилния си телефон или таблет. В допълнение УниКредит Булбанк внедри и специално приложение за банкиране за новата операционна система Windows 8, която Microsoft пусна през тази година.
# Безконтактни плащания
Тук е мястото да отбележим и навлизането на безконтактните плащания с банкови карти, които, макар и още прохождащи, представляват важен етап в подготовката на инфраструктурата и клиентите за бъдещето развитие на мобилните плащания, когато телефонът ще се превърне в пълноценен портфейл за разплащане.
Изминалата година беше силна година и за социалните мрежи, които като че ли намериха успешния бизнес модел и така търсения от тях стабилен източник на приходи. Освен, че затвърдиха позицията си на важен канал за комуникация с клиентите, тяхната роля в маркетинговите инициативи и планове на компаниите нарасна осезаемо. В социалните мрежи започнаха да се появяват все повече рекламни послания от различни фирми, включително от финансови институции, които се увериха в тяхната ефективност при комуникиране на иновативни услуги, свързани с онлайн продажбите и дистанционното обслужване, като например онлайн депозити, заявки за банкови карти и др.
# Банкиране на бъдещето
През март миналата година УниКредит Булбанк откри и първия по рода си Филиал на бъдещето за България и Централна и Източна Европа. Проектът е уникален и в него са съчетани всички новости в областта на банкирането на дребно - съвременни технологии, опростени процеси и изцяло нов модел на обслужване, в центъра на който е клиентът и неговото изживяване при взаимодействието с банката. Модерната визия и обстановка, функционалната 24 ч. зона за самообслужване и комфортните пространства за изчакване и провеждане на срещи, заедно с любезното отношение и персонален подход към всеки клиент правят Филиала на бъдещето приятно място за посещение не само с цел извършване на ежедневните банкови операции, но и за получаване на финансова консултация или провеждането на делова среща с партньор. Моделът доказва своя успех с удвояване на посещенията във филиала след неговото отваряне като Филиал на бъдещето.
Очакванията ни за 2014 г. са свързани с още по-динамично развитие, като основните акценти ще бъдат върху внедряването на нови функционалности и подобрения на вече изградените дистрибуционни канали с цел увеличаване на тяхното използване и адаптиране към потребностите на клиентите.