Значително улеснение за клиентите и постигането на дългосрочните им финансови цели обещава един нов вид банкиране - банкиране с леко "побутване" („nudge banking”). От няколко дни то се тества пилотно във Великобритания чрез приложението Nudge на британската финансова институция HSBC.
Приложението има 38 вида кратки съобщения или "побутвания", които потребителят може да получава на телефона си - например в кой ден от седмицата дава най-много за покупки или информация какви суми харчат и спестяват хората на същата възраст и с подобни на неговите доходи. Така човек може да разбере, че оставя по ресторанти повече от връстниците си и да спести, като готви по-често у дома; или че плаща на месец около 200 паунда в предпочитаното кафе. От банката споделят за медиите, че целта им е да дават добронамерени съвети, а не да наставляват клиентите.
Банкирането с побутване се базира на теорията за побутването ("nudge theory") от поведенческите науки . Според нея индиректното насърчаване чрез споделяне на идея или ненатрапчив съвет с отделен човек или група от хора има същият или по-добър ефект за насърчаване на определено ползотворно поведение, отколкото директното нареждане, заповед или закон. По тази теория например хората биха яли повече плодове, ако такива се намират в полезрението им, тоест са "побутнати", вместо да им се забраняват вредни храни. Теорията придоби популярност чрез бестселър на професора по икономика и поведенчески науки от Чикагския университет Ричард Талер и професора по право в Харвард Кас Сънстайн (книгата им е издадена и на български език).
Пилотното мобилното приложение Nudge следва опита с изпращането на текстови съобщения, с които на клиентите на HSBC им е обръщано внимание, че са на път да достигнат лимита на овърдрафта си. Колкото и да не е приятно да узнаеш този факт, този вид "побутване" е нещо като мигащата лампичка за гориво на таблото на автомобила. Според официална информация на британската банка, така на клиентите са спестени около 85 милиона паунда от такси за превишаване на овърдрафта, като само за периода между Коледа и Нова година сумата е около 800 000 паунда.
"Използването на технологии за подобряване на клиентското преживяване е полезно, но е важно да не е самоцел. Ако прилагаме теорията на добронамереното "побутване", за момента възлагаме тази роля на специализираните консултанти индивидуални клиенти. Те имат личната грижа за клиента. В същото време дигитализираме много услуги, така че клиентът да може максимално бързо да си свърши обичайните финансовите преводи, плащания и т.н., когато и където и да е и в реално време да има информация какво се случва със сметките му, например твърде висока сума, платена от неговата карта, дължима вноска, информация за изтичаща застраховка и т.н. Освен това клиентите могат вече директно да си поискат кредит, без да ходят до банката, или да видят примерен план за спестявания в сайтове като www.yourfinancialadvisor.bg ", коментират от УниКредит Булбанк.
HSBC съобщи, че ще продължи тестовете с приложението Nudge през следващите три месеца. След това ще станат ясни изводите от експеримента и как ще се прилагат в полза на клиента.
А вие, бихте ли пробвали ползите на банкиране с "побутване"?
Статията е авторска от блога на УниКредит Булбанк. За информацията в нея са използвани следните източници: сайтовете на HSBC, BBC, Telegraph.