ПИНизи за безопасно ползване на банкови карти на банкомат

ПИНизи за безопасно ползване на банкови карти на банкомат
  • Календар икона 11 юли 2016
  • Око икона 5771

В първата част от серията „Полезни ПИНизи за банкови карти“ на УниКредит Булбанк ви споделихме няколко съвета за това как да подготвите себе си и своята карта за предстоящо пътуване. Вторият материал по темата е с полезни насоки как да използвате безопасно банковата си карта на банкомат.

Най-често картите се използват на банкомати (АТМ) за теглене на пари в брой, извършване на справки или плащане на сметки, затова е и толкова важно да подсигурите своята финансова безопасност, когато ги използвате. В следващите редове ще ви дадем няколко изпитани правила, които могат да предотвратят възможни неприятности за ваша сметка… и като казваме „за ваша сметка“, буквално имаме предвид това.

Сменяйте периодично ПИН кода си

На Махатма Ганди приписват известния цитат „Бъди промяната, която искаш да видиш в света“, което в случая илюстрира словесно този първи и най-важен съвет, а именно - промяната на ПИН код на картата. Това надали ще увеличи шанса за допълнително постъпление по сметка ви, но със сигурност ще намали вероятността от възможен пробив в личните ви финанси.

Не записвайте ПИН кода върху носител

Китайската поговорка „Глупавите помнят, умните си записват“ въобще не важи, когато става въпрос за лични финансови данни. Не записвайте ПИН кода върху картата си, на хартиен или какъвто и да е било друг носител. Най-сигурният вариант остава запомнянето на 4-цифрения код, който може сами да промените, като не е желателно той да е последователни цифри.

Не предоставяйте банкови данни на други лица

Явно ни е тръгнало на популярни фрази в този пост, затова ето я и следващата, която в конкретния случай ние приемаме за невалидна - “Sharing is caring” (от англ. език „Споделянето е загриженост“). Не давайте картовите си данни на близки, приятели, а още повече на непознати. Също така не ги оставяйте без наблюдение на обществени места.

Винаги оглеждайте банкомата преди теглене

Преди да извършите каквато и да е операция на банкомата, хвърлете едно око за допълнителни устройства или камери. Ако някое от петте сетива, или пък шестото Ви чувство, дава индикация, че има нещо съмнително и необичайно, потърсете друг ATM. Ако пък смятате, че всичко е ОК, при въвеждане на вашия ПИН код, прикрийте с ръка.

Проверявайте размера на сумата и движението по сметката си

При теглене на пари от банкомат, проверявайте дали наличната сума съответства на заявената. Сигнализирайте в най-близкия филиал на банката, ако има разминаване – в случай че банкоматът е бил повече или по-малко щедър към вас. Също така, ако установите необичайно движение по вашата сметка, отново потърсете съдействие от банката.

Запомнете номера на Центъра за контакт с клиенти

Понякога, от толкова много даване, банкоматът остава гладен и е възможно да задържи вашата карта. Попаднете ли в подобна ситуация, свържете се веднага с Центъра за контакт с клиенти на банката, който при УниКредит Булбанк е денонощен, за да получите указания. Ако се случи още по-неприятно нещо с вашата банкова карта – бъде открадната или загубена – отново се свържете с банката, за да ви бъдат предоставени насоки и информация за последващи действия.

Следвайте инструкциите на банкомата

Внимателно следвайте всяка стъпка на екрана на банкомата и не се оставяйте да бъдете разсейвани от непознати, а понякога и познати, докато извършвате трансакция. Вицът на събеседника до вас може да почака няколко минути.

Възползвайте се от допълнителни услуги

Ако знаете, че не сте родени под щастлива звезда, а искате да имате пълна сигурност и безопасност на банковите си карти и данните по тях – възползвайте се от допълните услуги, които банката предлага - SMS нотификация, парола за сигурни плащания или застраховка.


Малинка Петрова

Управление „Карти“

Малинка Петрова е експерт „Картови иновации“ в УниКредит Булбанк. Притежава опит в сферата на картовия риск и в провеждането на обучения , свързани с картовия бизнес. Участва в редица проекти, проучвания и разработване на нови картови продукти и услуги. Завършила е Информационни технологии в Университет по библиотекознание и информационни технологии. В свободното си време се посвещава на хобита като приложни изкуства, танци и пътувания.

Nbmjolb/QfuspwbAVojDsfejuHspvq/Ch

Вижте всички статии от Малинка Петрова


Последвайте ни в социалните мрежи

Пишете ни