Как да използваме разумно кредитните си карти?

Как да използваме разумно кредитните си карти?
  • Календар икона 24 ноември 2016
  • Око икона 5440

Използването на кредитни карти в България става все по-разпространено. От продукт, който може да предизвика неочаквани разходи и оттам възприеман с подозрение, кредитната карта в последните години все повече се превръща в удобен, практичен и икономичен платежен инструмент. За разликите между дебитни, кредитни карти и овърдрафт ви разказахме в друг наш материал от серията ни Финанси за нефинансисти. Как можем да използваме разумно кредитните карти и да спестяваме, плащайки, ще ви разкажем в следващите редове.

Първо малко статистика:

Близо 60% ръст на издадените кредитни карти, поравно разпределен между двата бранда VISA и MasterCard, отчита УниКредит Булбанк през 2016 и 2015 г. спрямо картите, издадени през 2014 г.

За първите девет месеца на годината УниКредит Булбанк е издала над 33 000 кредитни карти, като се очаква до края на годината този брой да достигне 45 000. Нараства и броят активни и редовно погасявани кредитни карти. Според експертите на УниКредит Булбанк това се дължи на постепенната промяна в потребителските нагласи, а именно - клиентите се убеждават в предимствата на кредитната карта като платежен инструмент.

Все по-масово българите използват кредитните си карти за международни разплащания - делът на плащанията с кредитни карти в Европа е една четвърт от всички транзакции с кредитни карти, докато тези извън ЕС – около 4%, показват данните на УниКредит Булбанк. Данните говорят, че потребителите все повече възприемат кредитните карти като свой помощник във всекидневието и активно ги използват в страната и чужбина. Очакванията са ръстът в използването на този платежен инструмент да се запази и в следващите години.

За какво най-често използваме кредитна карта?

С кредитната карта във всеки един момент бихме могли да подкрепим семейния си бюджет, ако изскочи непредвиден разход, или пък видим изкушаваща оферта по време на предстоящия Черен петък. Най-масово кредитните карти се използват за разплащания в чужбина, покупки в интернет, резервации на самолетни билети, рент-а-кар и хотели.

Как можем да печелим?

С Програма PLUS клиентите на УниКредит Булбанк инвестират в бъдеща покупка. Програмата работи автоматично и в нея са включени всички дебитни и кредитни карти на индивидуални клиенти, издадени от УниКредит Булбанк. Когато платим с карта при търговец - партньор на УниКредит Булбанк, автоматично получаваме определен брой точки, с които впоследствие можем да правим покупки.

Всяка точка има левова равностойност от 1 ст. и може да бъде използвана за покупка на стока или услуга. Ако покупката ни е на стойност 100 лв. , а търговецът ни дава 5 точки за 1 похарчен лев, то ще получим 500 точки или 5лв., които ще можем да използваме при същия или друг търговец в програмата. Така докато плащаме с карта на ПОС терминал, ние реално спестяваме.

Съвсем скоро, клиентите на УниКредит Булбанк ще могат да ползват и безплатно мобилно приложение за програма PLUS, с което още по-бързо и лесно ще могат да откриват новите търговски обекти и актуалните предложения от търговците.

Какво не бива да правим, ползвайки кредитна карта?

Най-честите грешки на клиентите на кредитни карти са да теглят малки суми кеш на банкомат, вместо да се възползват от гратисния период при плащане на ПОС терминал, а впоследствие да внасят само минимално погасителната вноска. Обикновено лихвата при теглене в брой от кредитна карта започва да тече от момента, в който изтеглим парите от банкомат. Има и такса за теглене в брой от банкомат с кредитна карта. Размерът й е различен в зависимост от обслужващата банка и страната, но обикновено е в размер около 2,5% + 3 евро. Трябва да се запознаем добре с параметрите и таксите по картата, която използваме, за да не се изненадаме от дължимата сума, посочена в месечното ни извлечение.

Банката издава кредитни карти при различни преференциални условия и е добре да ги следим. В някои случаи не се дължи лихва при теглене от банкомат, но това обикновено е само за определен период от време.


Мара Барева

Управление „Връзки с обществеността и комуникации“

Nbsb/CbsfwbAVojDsfejuHspvq/Ch

Вижте всички статии от Мара Барева


Последвайте ни в социалните мрежи

Пишете ни