Шира Леви Баркан е директор за маркетинговите операции в Microsoft CEE Multi-country Europe. Тя е един от лекторите на предстоящия форум за иновации Innovation Explorer, организиран от Innovation Starter и "Капитал", който ще се проведе на 23 февруари в Sofia Event Center. УниКредит Булбанк е официална банка на събитието в стремежа си да подкрепя иновациите и развитието на новите технологии в полза на хората. Специално за блога на банката Шира даде отговор на няколко въпроса за иновациите, предизвикателствата пред финансовия сектор и бъдещето на трансакциите.
Какво означават „иновационните войни“ за бъдещето на финансите?
Както бе казал популярният фантаст Уилям Гибсън, „Бъдещето е тук, просто не е навсякъде“. Някои финансови институции вече са напреднали в създаването на гъвкави, персонализирани банкови услуги за клиентите си. Без съмнение, технологиите променят индустрията бързо. Единственото, което се променя по-бързо, са клиентските нужди и очаквания. За да останат конкурентни, банките се обръщат към нови технологии като машинното самообучение (machine learning) и анализа на данни (data analytics), които им позволяват да предложат на клиентите си силно персонифицирани и съобразени с индивидуалните нужди продукти и услуги, адаптирани към конкретната икономика. Променящият се пейзаж на финансовата индустрия ще създаде бум на „производителите“ и „дистрибуторите“ на финансови услуги, което ще позволи безпрецедентни комбинации от продукти и ще увеличи необходимостта от интелигентни системи, които да насочват и да опростяват избора. Данните са ключът към трансформацията на финансовите услуги. Обемът структурирани и неструктурирани данни, които финансовите институции трябва да анализират, се е увеличил – и ще продължава да се увеличава драстично.
Паричните знаци съществуват от хиляди години. Ще занесем ли парите и финансовите трансакции в космоса?
Икономиката днес не се отнаса просто до стоки и услуги. Тя е и споделяне на информация, извършване на трансакции със скоростта на интернет. Финтех компаниите вече революционизираха начина, по който функционира пазарът на финансовите услуги. Последният пример е Mondo, която стана най-новата дигитална банка, получила лиценз в Европа. Ще виждаме все повече финансови пазари, които ще бъдат доминирани от организации, базирани на микро трансакции – като микрозаемите. И е ясно, че disruptive технологиите като blockchain също имат потенциал да променят из основи начина, по който бизнесът и хората си взаимодействат.
Има ли банки в бъдещето, което си представяте?
Ако банките искат да останат адекватни и успешно да постигнат растеж в дигиталния свят, трябва да иновират в начина, по който функционират и взаимодействат с клиентите си. Усвояването на новите технологии ще помогне на банките да преработят собствените си бизнес модели, като превърнат данните в познание, трансформират идеите в действия и създадат възможности чрез промяна.
Шира Леви Баркан е директор за маркетинговите операции в Microsoft CEE Multi-country Europe. В тази си роля отговаря за всички маркетингови програми, бранд мениджмънт и дигитални стратегии в 15 държави. Преди да се присъедини към Microsoft, е работила в някои от водещите рекламни агенции в Израел, където си е партнирала с водещи фирми. През 2010 г. е избрана за една от най-перспективните бизнес личности в Израел под 40-годишна възраст от списание TheMarker. През 2012 печели Digital Innovation Fund Award на Microsoft. Тя ще бъде лектор на форума за иновации Innovation Explorer, организиран от Innovation Starter и "Капитал", който ще се проведе на 23 февруари в Sofia Event Center.