„Тази сума е нищо за вашата компания“, „Вашите конкуренти вече ни подкрепиха миналата година, сега се обръщаме към вас“ – подобни фрази чуват по няколко пъти на месец хората, които работят в голяма компания и отговарят за спонсорската й политика. Всяка година УниКредит Булбанк работи директно или чрез добри партньори с над 100 неправителствени организации, с образователни, здравни и други институции в цялата страна. На седмица при нас пристигат между 10 и 15 нови предложения за спонсорства или дарения, над 500 на година. Стремим се всяко от тях да получи лично внимание, адекватна оценка и персонален отговор, дори и при отказ. Вярваме, че едно навреме казано „не“, придружено с приятелска препоръка за възможни следващи стъпки, е по-полезно, отколкото да оставиш човек в безкрайно очакване и напразна надежда за положителен отговор. Опитът ни показва, че сред част от неправителствения сектор, а вероятно и в бизнеса, съществуват схващания за корпоративното дарителство, които не отговарят на добрите практики. Ето някои от тях:
- Мит 1: Корпоративната социална отговорност означава даване за благотворителност.
Основната отговорност на всеки бизнес е да работи по такъв начин, че да бъде устойчив във времето, да подобрява продуктите и услугите, които предлага, и да създава положителна стойност за клиентите, служителите, акционерите и обществото. Това е и една от причините УниКредит да се ангажира с инвестиции за над 1.6 млрд. евро в иновации в полза на клиентите в плана си Трансформ 2019.
- Мит 2: Аз съм ваш клиент, затова трябва да ни станете спонсор или дарител.
УниКредит Булбанк например има над милион активни клиенти - индивидуални, фирми, НПО-та и много други. Ако спазваме принципа на равнопоставеността и станем малък дарител на всеки от тях, ще трябва да затворим банката още същия ден, от което дружно ще загубят всички. С удоволствие помагаме на дейността на клиенти от неправителствения сектор, които ни избират и за обслужваща банка, но това не е основен аргумент за подкрепата. Много компании, включително и банката, обявяват публично определени сфери, в които фокусират своите програми за спонсорство и дарения. За УниКредит Булбанк, например, такива са образование с фокус към повишаване на финансовата култура, насърчаване на предприемачеството и иновациите.
- Мит 3: 10, 100, 1000 лева са нищо за вас.
Ако смятате, че компанията, при която кандидатствате за финансиране, има такава философия, бягайте далече от нея като клиент. Тази фирма няма да е дълго на пазара. Уважаваните институции държат сметка за ползата от всеки вложен лев и имат ясни правила не само за отпускането, но и за отчитането на резултатите от всеки подкрепен проект.
- Мит 4: Други фирми от вашия сектор ни дадоха пари миналата година. Сега трябва и вие.
Подгответе се да отговорите на въпроса, А защо, впрочем, щом миналата година проектът е бил толкова успешен, същите партньори не работят отново с вас? В същия ред на мисли аргумент „миналата годна дадохте, тази година значи пак“ не е валиден, ако няма отчет на конкретни резултати от успешно партньорство.
- Мит 5: Бизнес = нужда от индулгенция чрез благотворителност.
Ако една неправителствена организация цени репутацията си в дългосрочен план, трябва да внимава кой влиза в списъка с дарители. Компаниите, които държат дългосрочно на репутацията си, внимават в каква компания ще се появят.
- Мит 6: Няма нужда от подготовка на представянето. Няма нужда да се отчиташ. Достатъчно е да познаваш шефа.
Може да важи за компании с едноличен собственик и управител. Вярно е, че на последния етап от сключване на договорите топ мениджърите са тези, които слагат подписите си върху дарението или спонсорството, но в добрите компании те няма да го направят, ако преди това проектът не минал задължителния дю дилиджънс с предварително съгласувани критерии.
- Мит 7: Подкрепа = дарение на пари.
На испанския драматург Педро Калерон се приписва мисълта: „Не давайте съвети на този, който ви пита за пари“. На пръв поглед текстът, който прочетохте току-що, демонстративно пренебрегва този постулат. Но истината е, че инвестирането на собствено време, споделянето на специфичен опит, познание или контакти може да спестят много разходи и нерядко са по-ефективен начин от еднократното дарение на пари.
* Статията е публикувана първо в бюлетина на Фондация "Америка за България" за месец октомври. Автор на текста е Виктория Блажева, първи вицепрезидент, директор „Връзки с обществеността и комуникации“, УниКредит Булбанк. Сред независимите външни оценки за работата на УниКредит Булбанк в полза на значими социални инициативи са редицата награди за банката в тази сфера. Сред тях са приз за „Инвеститор в знанието“ от Българския форум на бизнес лидерите (БФБЛ) за програмата за повишаване на финансовата култура „Финанси за нефинансисти“, първо място за „Бизнес идея с образователна насоченост“ на Годишните награди на списание b2b за същата инициатива; първа награда за „Инвестиция в човешкия капитал“ за Лидерска академия – ежегодна съвместна програма на банката със Съвета на жените в бизнеса в България, приз на БДВО за „Зелени комуникации и градска среда“ за проекта „Седмица без рязане на ленти“ – инициатива за откриване на нов офис, свързана с доброволчество и подобряване на градската среда, вместо с тържествено рязане на ленти и др.