Фокусирайте се върху важните неща; живеем в свят на изобилие, където вниманието е стока; иновациите могат да са нов прочит на вече съществуващи идеи, ролята на лидерите е да създават лидери, да служат на хората и да ги усмихват. Това са част от посланията на спикърите на BRANDMINDS 2018, които те отправиха към близо 3000-те гости на конференцията в Букурещ.
В огромното море от събития, шумно рекламиращи по 20, 30, 50 … 500 лектори, BRANDMINDS 2018 има само 5 лектори, но имената на всеки от тях са разпознаваеми на световно ниво в областта им. На BRANDMINDS 2018 видяхме “само“ Робин Шарма, Сет Годин, Даниел Голман, Хелън Фишер и Шед Симов. И един робот на име София, за който няма да пишем, за да не развалим изненадата от предстоящо събитие с него в София. Само ще спомена, че освен първото си гражданство в Саудитска Арабия, София вече е първият хуманоиден робот с кредитна карта, и то от румънската УниКредит.
Прочетохте ли посланията в началото на текста? А видяха ли ви се познати, повторение на нещо, което сте чували и друг път? Разбира се, че е така. И друг път сме чували „Гледай хората в очите“ (Робин Шарма), „Ако не излезеш от рутината, няма да постигнеш различни резултати“ (Шед Симов), „Непрекъснато давайте обратна връзка на хората си за представянето им“ (Даниел Голман) и много други. Знаем, че са верни, но колко от тях стават част от начина ни работа и живот? Шарма например препоръча на 3000-те гости на BRANDMINDS да стават в 5 всяка сутрин и да започват с упражнения. Колко ли човека от тези 3000 вече устойчиво го правят? Имам съмнения, че са повече от пръстите на едната ми ръка. Да не говорим, че други мотивационни спикъри от този тип говорят за „клуб на ставащите 4:30 сутринта“. Защо обаче, въпреки тези повторения, има какво да се научи от такива конференции.
На първо място представянето на хора като Шарма, Симов и Годин е открит урок по презентаторски умения. Вярно е, че източноевропейската публика се оказа по-студена за Шарма от това, което сме виждали от американски видеа с него. Евангелисткият му стил е малко по-неподходящ за обръгналите на пропаганда източноевропейци. Но независимо от това той успя да владее аудиторията с ритъма на презентацията си: изречение-цитат за Facebook или Twittter – кратка история – цитат – история – цитат - история … Не бих се учудила най-много постове в социалните медии да е имало от неговия панел. Любопитна тенденция в лидерството напоследък са посланията за скромност и сдържаност. „Лош ден за егото ти е добър ден за душата ти“, каза Шарма. Според мен еманация на този тип лидери например имаме в лицето на шефа на Майкрософт Сатия Наделa, който контрастира рязко на предишния експлозивен маниер на Стив Балмър. Друг пример е Сундар Пичай, главният изпълнителен директор на Google. Любопитно е, че двамата са от едно училище в Индия. От същия отбор е и Тим Кук в Apple. Арогантният лидер, мачото, като че ли вече не е на мода.
Британският комик Шед Симов пък даде урок по ПР. Неговата тактика е да се „заяде“ с големите на пазара и така да получи медийно внимание. Съзнателно или не, Симов експлоатира силата на любимия на медиите формат на история – библейската битка на малкия Давид срещу великана Голиат. Шед (Давид) самоотвержено се хвърля в битка срещу Голиатовци като Amazon, Apple, HSBC и др. и прави прати от това. Една от емблематичните му истории е публичната битка с известна банка, която му отказва обслужване, когато той настоява да го запишат с името „Бог“ (God). Когато му обясняват, че системата иска поне две имена, той без колебание предлага: „Винаги съм искал да бъда Всемогъщия Бог (Almighty God). Запишете ме така.“ Отказът очаквано ражда заглавия като „Банка отказва обслужване на Бог“. Покрай удивителното си чувство за хумор и идеи, Симов прави успешен бизнес с дребни идейни подаръчета. „Ако имате много конкуренция, станете номер 1 в сфера, където сте сами“, съветва човекът, който създава уникалнатa платформа за запознанства Shinder (по подобие на Tinder), в която всеки записал се може да намери само едно съответствие за среща – самият Шед.
Две важни идеи заслужават внимание от участието на Сет Годин. Той с право напомни, че групата на „откачалките“ (wierdos) сред потребителите, тоест хора с разнообразни и специфични изисквания, става все по-голяма. В ерата на автоматизацията и роботизацията за бизнеса това означава да се научи на точно обратното – да „къстъмизира“ все повече и повече услугата или продукта и то без да увеличава разходите за това. „Мислете за клиентите си като за ученици. Учете ги.“ – изключително валидно за бизнес като банковия, за който е важно да полага усилия да помага на хората да повишават своята финансова култура на управление на парите. „Познавайте реалния си клиент и продавайте на него. Ако котките си избираха вкуса на пауча, той нямаше да е на свободно пиле или био крава, а на … мишка“, илюстрира примера Годин. Хляб за размисъл остави посланието му, че в изкуството творците дават 100% от себе си в създаването на картината или музиката, докато повечето хора се въздържат да направят същото в ежедневието си. „Давате ли 100% от себе си в работата и в това, което правите? Давайте, защото мислите ли, че Леонардо си е казвал: „Тази Джоконда няма много да я изпипам на 100%, че да имам сили за нещо друго след това“.
Бъдете забележителни – такива, че да си заслужава да бъдете забелязани и да се говори с добро за вас. Така завърши BRANDMINDS 2018. Пожелаваме Ви го от сърце!