Гъвкавото работно време – новият тренд в офиса?

Гъвкавото работно време – новият тренд в офиса?

Мога да се обзаложа, че поне веднъж в живота на всеки човек му се е налагало да закъснее за работа или да тръгне по-рано от офиса. На практика зад това „днес ще тръгна по-рано, но утре ще наваксам с работата“ се крие т.нар. – гъвкаво работно време или познато също като „плаващо“. За него се говори все повече, а скорошно глобално проучване на Regus, лидер в осигуряването на работни пространства, проведено сред 44 000 професионалисти от 106 страни, включително и у нас, показва, че над половината компании в световен мащаб използват гъвкави форми на заетост.

През последните няколко години терминът навлезе активно в работната среда в България. Разбира се, основна заслуга за това имат международните компании на пазара, но все повече към него се обръща и местният бизнес. (Наредба за работното време, почивките и отпуските, приета с ПМС № 72 от 30.12.1986 г.)

По същество това е работно време, в което има определени от работодателя часове за задължително присъствие от всички служители. Извън тези рамки служителите са свободни да определят сами кога да работят, така че в рамките на седмицата да отработят часовете, описани в трудовия договор. Ако работодателят е определил ежедневно 6 часа задължително присъствие от 10 до 17 часа (с един час обедна почивка, която не е част от работното време), работникът има свободата да определи кога да отработи оставащите до 40 – 10 часа. Служителят няма право да си определи работни смени превишаващи 12 работни часа. Ако работодателят определи задължително присъствие от 4 часа на ден – от 10 до 14 часа, служителите разполагат с още по-голяма свобода – да разпределят сами според своите предпочитания половината си работна седмица (20 часа при 40-часова работна седмица).

Според редица изследвания и анкети направени сред активно работещи хора, гъвкавостта носи със себе си подобрения в здравето и благосъстоянието им. Интересен факт е, че възможността да определяш сам работните часове води до намаляването на отсъствията от работа и повишава удовлетворението на хората.

Официалната гъвкава работа включва договорна промяна, докато неформалната гъвкавост често се оставя на преценка на мениджъра. Това може да бъде фиксирано като т.нар хоум офис от време на време или дори по-дълъг обяд, за да позволи на служителите да минат и през фитнес залата.

В дигиталното ни ежедневие за компаниите става все по-трудно  да задържат по-младите си служители в офиса. Лидерите на пазара на труда споделят, че това е страхотна възможност за тях да привлекат към екипите си млади хора, които искат по-голяма свобода. Гъвкавото работно време е по-удобно и за младите майки, които по една или друга причина планират да се върнат по-рано към работната среда.

У нас тенденцията показва, че все повече жени с малки деца предпочитат да се върнат в офиса преди да им е свършило майчинството, като се възползват от плаващото работно време. Много студенти също се ориентират към „гъвкава“ работа, която им позволява да посещават лекции, като в  същото време, трупат опит и имат собствени средства.

Разбира се, ползите на плаващото работно време не са само за младите служители и майките. Както споменахме в материала Има ли живот извън „клетката“? Или как да направите място за важните неща в живота извън офиса,

качеството на живот зависи от точния баланс. Преимуществото да отиваш по-рано или по-късно на работа може да бъде тази малка част, която ни липсва, за да наредим дневния пъзел от работните задачи и личните ангажименти.

Според водещи компании за подбор на хора именно гъвкавото работно време е една от най-желаните придобивки. Тази възможност набира все повече поддръжници, защото чрез нея може да се постигане баланс между професионален и личен живот, както и да се намали стреса.

УниКредит също предлага тази възможност на служителите си. Много позиции предлагат по-гъвкаво работно време особено подходящо за студенти. На групово ниво УниКредит се ангажира да се превърне в един от най-добрите работодатели в европейския финансов сектор, като създаде положителна работна среда, основана на уважение - на професионално и лично ниво, независимо от позицията.

В тази връзка през ноември 2017 г. беше подписана Съвместна декларация между УниКредит и Европейския работнически съвет относно “баланс между личния и професионалния живот”. Целта е всички държави в групата на УниКредит, независимо от локацията, да работят за изпълнението й.

И помнете, че за да сте най-добрите, не е нужно да сте съвършени, а перфектно балансирани.


Аделина Пеева

„Връзки с обществеността и комуникации“

Старши мениджър спонсорства и събития

Аделина Пеева е Старши мениджър спонсорства и събития в УниКредит Булбанк. Работата и интересите й са свързани с управленията на събития, CSR, комуникации и лайфстайл. В рамките на УниКредит е работила по различни проекти на местно и групово ниво – вътрешнобанкови събития, културни, спортни и бизнес инициативи и др.

Завършила е „Връзки с обществеността“ и „Рекламен мениджмънт“ в НБУ и „Вътрешно-политическа журналистика“ в СУ „Св. Климент Охридски“.Обожава да пътува и да открива нови места и хора. Обича времето, споделено със семейството и приятелите, както и да експериментира   в кухнята.

Befmjob/QffwbAvojdsfejuhspvq/ch

Вижте всички статии от Аделина Пеева


Последвайте ни в социалните мрежи

Пишете ни