Не хората, а правилните хора, са най-големият актив на компанията
Хората не са най-големият актив на компанията. Да чуеш това на бизнес събитие в наши дни, в условията на засилващ се дефицит на пазара на труда, е направо еретично. Това твърдение обаче получи своето логично обяснение и продължение в изложението на Христо Попов по време на семинара Scaling Up to Hypergrowth - Building Speed and Energy. Целта на събитието, организирано от новосъздадената EO South East Europe, беше да помогне на участниците в него да поставят личните си цели и да изградят инструментите и стратегиите, с които да открият силата и на хората, с които работят. Домакин на събитието Scaling Up to Hypergrowth - Building Speed and Energy беше Международният център на УниКредит Булбанк на ул. „Аксаков“ 8 в София.
Ние сме най-големите късметлии
„Всеки час в света се създават 11 хиляди стартъпи. Според статистиката, 95% от тях ще загинат в следващите пет години. Това означава, че само 5% ще пораснат. С други думи, има по-голям шанс да те удари тухла на улицата, отколкото да създадеш бизнес за над 1 млн. долара. А когато създадения от теб бизнес не успее, губиш не само пари, губиш увереността си“, посочи Христо Попов. И въпреки всичко, според него, ние сме поколението с най-много късмет и светът никога не е бил толкова добро място за правене на бизнес.
Едновременно с това обаче Христо посъветва присъстващите да внимават за някои от най-разпространените митове, свързани с предприемачеството. А те са:
7 мита, за които да внимаваме
Мит 1: За да си предприемач, ти трябват много пари
„Да имаш много пари в началния етап от развитието на един бизнес е самоунищожително и вредно. Предприемачът трябва да създаде култура, която е „гладна, бърза и приспособима“, каза Христо Попов. Според него, когато едва свързваш двата края, идеите и решенията са по-находчиви и често по-правилни. „За да родиш добра идея и за да я тестваш на пазара, не ти трябват пари. Това е чак стъпка номер три в развитието на бизнеса. И ако си свършил първите две правилно, третата сама ще се погрижи за себе си“, допълни Попов.
Мит 2: Трябва да имаш идея за нещо ново
Историята е пълна с примери на точно противното – смели и находчиви бизнеси разтърсват отдавна установени и претъпкани пазари. Независимо от етапа на развитие на дадения пазар, винаги има място за иновация чрез създаване на изцяло нови нужди на потребителите или удовлетворяване на стари нужди по-бързо, по-качествено и по-евтино.
Мит 3: Трябва ти добър план и много анализ
Много от успешните бизнеси правят нещо коренно различно от първоначалната идея, с която техните основатели са ги създали. Важно е идеите да се тестват бързо и евтино. Попов напомни на предприемачите, които искат да са успешни, че докато една идея не се е доказала като работеща, това не е бизнес, а просто лаборатория и не може да се планира.
Мит 4: Трябва да имаш много знания или да разчиташ на експертите
В началото, да знаеш твърде много пречи и може да доведе до излишно теоретизиране. Предприемачеството трябва да е новаторско, което означава да правиш нещата по нов начин, а не така както другите са ги правили до момента или както се прави според книгите. Казано по друг начин от великия Уейн Грецки: „Не искам да съм там, където е глутницата, а там, където глутницата иска да отиде.“
Мит 5: Предприемачеството означава свобода
Служителите в големите компании имат много по-голяма свобода – те лесно могат да сменят работата си за по-висока заплата, по-голямо бюро или по-нова кола. „Но когато си създал нов продукт от нулата, развил си нов пазар, наел си 30 човека, чакащи заплата, работиш с 80 доставчици, гонещи те за плащания, имаш 1000 клиенти, търсещи твоя продукт утре, решението да се откажеш на практика не съществува. Предприемачът е много по-обвързан и зависим от това, което прави, в сравнение със служителя“, каза Христо Попов.
Мит 6: Предприемачеството означава пари
Предприемачеството може да донесе много пари, но не е задължително. Шансът това да се случи е около 1:100 000 000.
Мит 7: Всичко опира до технологиите
Всъщност, според Попов, най-добрият съвет за по-висока продуктивност и съответно успех, е да изключим телефоните. Той посочи, че представителите на милениъл поколението проверяват телефона си средно 97 пъти на ден. Това означава, че голяма част от работещите не постигат 20 минути минимална концентрация, необходима, за да може мозъкът напълно да навлезе в един проблеми или задача. „Ако искате да увеличите капацитета на компанията си, ходете на срещи без екрани“, потвърждава и Джим Колинс, американски бизнес консултант, писател и изследовател.