Всички минаваме през безпрецедентна ситуация, предизвикана от CoVid 19. Пандемията промени плановете на всички ни буквално за една нощ. Докато тревожно следим какво се случва по света, стискаме палци по-бързо да се намери лекарство или ваксина и пресмятаме икономическите негативи от кризата, едно е ясно – светът няма да е същият след това.
Докато домовете ни са нашите работни места, а и след това – като се върнем в офисите, на всички ни ще предстои период на пренастройка. В тази връзка, от Съвета на жените в бизнеса в България споделят „рецептата за трансформация“, която членовете на Управителния съвет получиха от Мери Месалио, почетен вицепрезидент в консултантската компания Gartner. Останете си вкъщи и не пропускайте да прочетете кои са трите магически съставки за успешна промяна.
Всяка организация в наши дни преминава през процес на трансформация, но не всички организации могат ясно да определят каква е целта на тяхната. Честа грешка, която организациите и мениджърите им допускат, е да се съсредоточат върху детайлите, а не върху крайния резултат. Това обобщение прави Мери Месалио, почетен вицепрезидент в консултантската компания Gartner с 23-годишен опит в ИТ индустрията на среща** с Управителния съвет на Съвета на жените в бизнеса в България. Мери Месалио представи специално за дамите на лидерски позиции своето виждане кои са трите магически съставки на трансформацията, които не бива да бъдат пропускани:
1. Ясна посока
Посоката на трансформацията трябва да бъде обяснена ясно на всички нива в организацията, посочи Месалио. Според нея вече се усеща известна умора от постоянната трансформация и дори тези, които работят промяната да се случи заявяват, че „смятат, че не могат да преживеят още една трансформация“. Затова е изключително важно всеки лидер да започне с обяснението „тръгваме от точка А и ще стигнем до точка Б поради тази причина“. Практично обяснение би могло да бъде: „Искате ли следващия път, когато трябва да правим такава справка, това да ни отнеме 2 дни вместо 2 седмици?“
Всеки може да провери дали е задал ясно посоката на трансформация в своята организация като се опита да отговори на следните въпроси:
- Защо се трансформирате и в какво?
- Може ли да го обясните в 2 минути?
- Може ли да го кажете без да използвате корпоративен език?
- Защо другите трябва да се вълнуват?
- Дали конкурентите ви не биха казали същото, дори с други думи?
2. Постепенна промяна на културата (Cultural hacks)
Според Мери Месалио трансформацията трябва да се осъществява като постепенен процес на внедряване на множество малки, положителни промени в една организация. По този начин ще е възможно едновременно и подобряване на ефективността и удовлетвореността на служителите. Тя посочи още, че при големите компании е наистина важно промените да се случват постепенно, за да се даде възможност на хората да реагират. Резките промени предизвикват негативна реакция срещу въведеното подобрение, дори и то да е било желано, защото предизвиква временно напрежение. Важно е да се има предвид, че отнема време трансформацията да бъде приета. Друг важен принцип е да има йерархичност на промените, така че всички в организацията да са наясно с приоритетите.
3. Принципи
Принципите на трансформацията трябва да следват целите ѝ. Важно е да не са общи, а специфични. „Замислете се, че принципът да зарадвам клиентите си е доста общ. Няма организация, която ще каже обратното – че иска да ядоса клиента си“, посочи Месалио.
Освен това, принципите не трябва да могат да бъдат интерпретирани по различен начин от различни хора. Например „правим най-доброто за клиента“ би могло да бъде разбрано от клиентите спрямо техните необходимости - докато за едни важно е качеството на услугата, други ценят повече ниската цена или бързината. Именно затова принципите следва да бъдат формулирани по начин, който помага потенциалните клиенти да вземат правилното за тях решение.
Месалио обясни, че най-добрите примери за това, че принципите са в началото на трансформацията идват от Холивуд. „Така например историята за Немо започва с принципа „Рибките са приятели, а не храна.“, каза Месалио.
Към края на срещата, Месалио сподели своето мнение, че въпреки твърдението, че хората не се справят добре или пък бързо с промените, тя е убедена в обратното. „Животът на всеки човек се променя от днес за утре когато има деца, но повечето хора се справят с голямата промяна за съвсем кратко време. Най-важна е мотивацията“, разказа тя.
В заключение Месалио подчерта, че при добра комуникация защо трансформацията трябва да се случи, мотивацията се увеличава.
* Срещата се състоя преди влизането в сила на мерките, свързани с ограничаване на разпространението на CoVid-19