Новини
През изминалата година отбелязахме бума на безконтактните карти на пазара на картови разплащания в България. Заедно с бързото разпространение на картите с безконтактна функционалност и мрежата от ПОС терминали, които поддържат тези плащания, наблюдавахме и още един предсказан и очакван ефект от добавената безконтактна функционалност - още по-значим ръст в активността на потребителите за плащане на всякакви суми за покупка. Безконтактната карта притежава допълнителна (надграждаща) функционалност, с която може да се плати безконтактно, но тя, разбира се, може да транзактира и по добре познатия ни начин – на ПОС терминал с четене на чипа или магнитната лента и задължително въвеждане на ПИН, на банкомат, в интернет. Броят на покупките на ПОС терминали надвишава с приблизително 28% този от 2013 г., а обемът – с 33%. За поредна година УниКредит Булбанк е основен двигател на този растеж, като банката отчита, че броят на транзакциите е скочил с 30%, а обемът с 36%.
УниКредит Булбанк е фокусирана върху развитие на безконтактните разплащания през годината и активно комуникира към своите картодържатели и търговци-партньори предимствата на този вид плащания. За това говори непрекъснатият процес на обогатяване на портфейла на банката с безконтактни продукти, стратегията на автоматично преиздаване на изтичащите карти в безконтактни и поетапната миграция на всички видове масови карти към такива с безконтактна функционалност. Най-новите попълнения през 2014 г. бяха Visa Electron, Visa Business Electron и Visa Classic Donna. Скоро УниКредит Булбанк ще зарадва и своите футболни фенове с MasterCard UEFA Contactless.
Към момента банката вече е издала над 260 000 безконтактни карти и ги обслужва на близо 4000 безконтактни терминала. Тези показатели формират съответно около една пета от всички издадени безконтактни карти в България и приблизително 30% от обслужваните безконтактни терминали на пазарно ниво. Обновените данни за разпространението на новия стандарт на плащане в Европа показват, че потребителите могат да се разплащат безконтактно на 2 млн. терминала в 25 държави или 67% нарастване за една година.
По отношение на терминалната мрежа на пазарно ниво последните данни на БНБ показват, че броят на търговците с ПОС устройства към края на първата половина на 2014 г. нетно е нараснал с 600 (от 42 700 през 2013 г. до 42 300 през 2014 г.), а самите терминали са 79 000 (10% ръст спрямо 2013 г.). Това следва тенденцията на ръст от минали години. При АТМ терминалите не се отбелязва ръст и те остават 5 900.
През 2014 г. УниКредит Булбанк отчита значително разрастване на ПОС терминалната си мрежа с 14% спрямо предходната година и вече обслужва над 17 000 устройства при своите търговци-партньори. Банката държи лидерството по най-много търговски обекти, реализирани брой транзакции и обем разплащания в тях. Стремежът на УниКредит Булбанк е да предостави възможността и удобството клиентите да се разплащат с карта, дори и в по-малките населени места, както и при по-дребните търговци. На фокус остава и поетапната миграция към устройства с безконтактна функционалност, като се очаква в рамките на 2 години те да бъдат изцяло заменени.
Банкоматите на банката са нараснали до 770, като 31 предлагат депозитна функция, а 550 - денонощен достъп на картодържателите до техните сметки. Проучванията на УниКредит Булбанк показват, че в последните години е осигурено отлично покритие на ATM устройствата на територията на страната. В подкрепа на това са и данни от Световната банка, които нареждат България в топ 20 на държавите с най-голям брой банкомати на 100 000 души от населението, сред които са и страни като Италия, Португалия, Русия, Испания, Япония, Австралия, Бразилия, Франция.
За поредна година е значим ръстът на електронната търговия. При търговците-партньори на УниКредит, приемащи електронни плащания, за последната година се отчита ръст от 44% в направения брой покупки и 34% в реализирания обем спрямо 2013 г. Нараства и броят на търговците, приемащи картови плащания по електронен път.
Кампании и промоции
УниКредит Булбанк отбеляза силна година при проведените разнообразни кампании - самостоятелно или в сътрудничество с международните картови организации. Чрез тях банката стимулира издаването на карти, както и мотивирането на картодържателите да се разплащат с тях. Сред най-важните промоционални кампании на УниКредит Булбанк бяха:
Безконтактни карти
Изминалата година започна с инициатива за стимулиране издаването и използването на Debit MasterCard PayPass, като всяка направена безконтактна трансакция носеше шанс за печалба на атрактивна ИТ награда. В течение на годината вниманието към новия стандарт на разплащане беше привличано и като част от текущите национални кампании на международните картови организации.
Инициатива за 50-годишния юбилей на УниКредит Булбанк
На 1 април се навършиха 50 години от създаването на УниКредит Булбанк и една от специалните инициативи по повода беше продажбата на кредитни карти Visa Classic, MasterCard Standard и специалната серия MasterCard UEFA Champions League. Промоцията протече под наслова 5 х 0 = 50 - по случай юбилея банката предложи на своите клиенти кредитни карти без такси по 5 параметъра. Заедно с това използването на кредитни карти беше стимулирано чрез раздаването на 50 високотехнологични награди.
Вензи + Visa Electron
За пускането на своята нова безконтактна Visa Electron, УниКредит Булбанк си партнира с един от най-нашумелите млади поп идоли в България – Вензи и създаде специална кампания за промотирането на продукта чрез новата песен на изпълнителя „Мога да ти вярвам“. Основната целева група бяха младите хора и техните родители.
В клипа към песента самият Вензи показва удобството и бързината на безконтактните плащания, както и атрактивната визия на картата. В допълнение, банката изготви картички с лика на Вензи и негово послание, което държателите на Visa Electron получават.
Банкиране за всеки джоб
През есента УниКредит Булбанк проведе кампания за издаване на VISA Classic или VISA Classic Donna при преференциални условия заедно с безплатна регистрация на услугата за мобилно банкиране Булбанк Мобайл. Пакетът включваше и специален подарък - водоустойчив калъф за телефон, карти и документи. Заедно с това използването на кредитните карти даде възможност на клиентите на УниКредит Булбанк да участват в игра с награди за 5 невероятни екскурзии до посочена от тях дестинация за двама с поети разходи по пътуването и настаняването.
Сигурност на картовите разплащания
За поредна година заедно с усилията за подобряване на функционалностите на картовите продукти и услуги, според нуждите и изискванията на клиентите, УниКредит Булбанк активно усъвършенства сигурността на своите картови платежни инструменти. През 2014 г. се разрасна обхватът на услугата Activation During Shopping за всички притежатели на Visa и MasterCard карти тип Platinum, Gold, Business, Standard, Classic, както и на най-новата безконтактна карта Debit MasterCard. Activation During Shopping е автоматизирана система, която приканва потребителите да създадат своята персонална 3D Secure парола за сигурни плащания онлайн. Когато клиентът пазарува с картата си в Интернет, той получава покана от УниКредит Булбанк да я регистрира за услугата „Сигурни плащания в Интернет“. За да направи това, е необходимо да се въведе поисканата в съобщението информация и регистрацията завършва, след като клиентът създаде собствена секретна парола за плащане в мрежата без допълнителна такса.
Традиционно обръщаме внимание и на добрите практики за комфорт при ползването на карти – както при физическо, така и при електронно плащане:
• Съхранявайте картата с необходимата грижа и внимание;
• Използвайте картата и картовите данни винаги лично;
• Сменяйте ПИН кода на банкомат, веднага след получаването на картата и ги запомнете;
• Закривайте с ръка въвеждането на ПИН код при теглене на пари от банкомат;
• Възползвайте се от безплатната услуга „Сигурни плащания в Интернет“;
• Абонирайте се за услугата SMS известия;
• Контролирайте достъпа до личния компютър, смартфон или таблет;
• Не отваряйте и не отговаряйте на получено съобщение в електронната Ви поща, което изисква предоставяне на картови или лични данни. При такъв случай е нужно веднага да се консултирате с банката при съмнение за достоверността на подобно съобщение;
• Ако възникне проблем с направена поръчка в интернет, се препоръчва да се свържете директно с търговеца и да се опитате да разрешите създалата се ситуация с него. В случай на неуспех, УниКредит Булбанк е готова да предостави нужното съдействие;
• Запазвайте всички документи свързани с покупка в Интернет, както и водената кореспонденция с търговеца;
• При загуба/кражба на карта или при съмнение, че същата се използва неправомерно от други лица е нужно НЕЗАБАВНО да информирате банката и да наредите блокирането на картата;
• Запишете си на удобно място телефоните на Центъра за контакт с клиенти на УниКредит Булбанк:
o 0700 1 84 84 или кратък номер 1 84 84 за местни мобилни оператори;
o +359 700 1 84 84 при избиране от чужбина;
o На e-mail адрес CallCentrе@UniCreditGroup.bg;
o 24 ч. съдействие за банкови карти и търговци:
02/ 933 7 212 и кратък номер 15 212 за местни мобилни оператори;
• При промяна на телефона, адреса или електронната поща за контакт, е нужно своевременно да информирате УниКредит Булбанк за това. Възможността за директна връзка е от изключителна важност за защита на клиентските финансови средства.
Тенденции за 2015
• Продължаващ фокус върху безконтактните разплащания, включително посредством носители като гривни, „умни“ часовници, ключодържатели;
• Eволюция в картовите мобилни разплащания и парични преводи от карта към карта посредством мобилен телефон;
• Развитие на програми за награждаване лоялността на картодържателите и заздравяване на партньорствата с ключови търговци;
• Допълнителни физически и логически иновативни подходи за защита на картите и сигурността на картовите разплащания;
• Разширяване на функционалностите и възможностите за обслужване на картови разплащания при малки и средни предприятия, отчитайки бързата дигитализация и възможностите, които предоставя;
• Развитие на мрежата на ПОС терминалите в по-малките населени места и по-малките търговски обекти;
• Развитие на мрежата на терминалите за самообслужване при картово плащане;
• Развитие на електронната търговия, чрез увеличаване на виртуалните терминали и броя картодържатели, използващи услугата.
Както през изминалата година, така и в предстоящата, УниКредит Булбанк ще бъде лидер на пазара в иновациите и най-новите тенденции в картовите разплащания.
Допълнителна информация за клиенти:
УниКредит Булбанк, Център за контакт с клиенти
тел: 0700 1 84 84
Допълнителна информация за медии:
УниКредит Булбанк, Връзки с обществеността и комуникации
Екатерина Анчева, тел: 02/9264 963, flbufsjob/bodifwbAvojdsfejuhspvq/ch
Магдалена Иванова: тел: 02/9232 528, nbhebmfob/jwbopwbAvojdsfejuhspvq/ch