Новини
Дигитализацията е навсякъде около нас, банките се дигитализират също, за да отговорят на промененото поведение на клиентите. Това посочи Юлиян Влахов, директор Управление „Алтернативни канали“ на УниКредит Булбанк по време на конференцията, организирана от вестник „Банкер“ на тема „Дигиталното банкиране – бъдещето днес“.
Влахов очерта новите тенденции в поведението на всички нас и отбеляза, че навлизането на новите технологии до такава степен променя ежедневието ни, че пренебрегването им, от който и да е бизнес, вече е невъзможно. Все по-рядко използваме фотоапарати, защото правим снимки със смартфоните си, четем книги на мобилни устройства, работим непрекъснато с компютър и телефон, и дори когато се забавляваме с приятели, също сме с телефоните или таблетите си. Все по-голяма част от световната търговия се извършва онлайн, огромни търговски компании не притежават дори и един физически магазин, а правят огромни продажби. Медии, транспортни фирми, хотели, летища – всички използват онлайн платформи, където клиентите имат достъп до различни услуги.
Във финансовата сфера промените са не по-малки. Големи ИТ компании и сайтове за пазаруване използват голямата си клиентска база и предлагат различен вид финансови услуги.
„Банките също вече са високо технологични компании - започнахме да следим информацията за своите клиенти, използвайки големи бази данни. Осъзнахме, че можем да си партнираме с финтех компаниите“, посочи Влахов. В УниКредит Булбанк общо 80 % от контактите на клиенти с банката минават през дигитални канали – през интернет и мобилното банкиране, през кол центъра на банката и залите за самообслужване във филиалите. Над 70 % от операциите са дигитални, както и сериозен дял от продажбите.
Голяма част от банковите услуги могат да се получат онлайн – извършване на преводи и плащания, откриване на сметка, сключване на застраховка, дори получаване на финансов съвет чрез услугата на УниКредит Булбанк „Financial Advisor“.
„С навлизането на смартфоните, масова услуга стана мобилното банкиране - в момента то се използва като дигитален филиал на банката. Чрез него клиентите плащат сметки, изпращат пари и дори получават консултация“, посочи Юлиян Влахов.
„Кол центровете ни постепенно се превърнаха от инструмент за обслужване на клиенти в търговски инструмент – те също предлагат услуги дистанционно“ сподели Влахов. По думите му това е единственият дигитален канал, където има човешки фактор и предстои в бъдеще той да се развива. Според Влахов няма да е далеч моментът, когато ще има и виртуален банкер, който ще предоставя консултации дистанционно.
Изцяло нова визия имат и банковите клонове на УниКредит Булбанк, които се реформират с фокус върху клиентското преживяване. Посетителите в новите филиали на банката получават нов модел на обслужване и съчетание между технология и експертиза.
В света на дигиталните услуги все по-важен става въпросът за сигурността при плащания в интернет и за опасността от измами в онлайн пространството. Иван Станчин, старши мениджър „Информационна сигурност“ в УниКредит Булбанк, представи основните черти на фишинг атаките и как да се предпазим от тях. Фишинг атаката цели събирането на информация за потребителите от всякакъв вид мобилни устройства. Около 40 % от ползвателите на интернет в ЕС са обекти на кибер атаки, в Източна Европа е 49%, а в България
е още по-висок – между 53-60 % . Причината според Станчин е, че голяма част от българските потребители ползват нелицензиран софтуер и антивирусни програми. Трябва да проверяваме внимателно идентичността на подателите на имейлите, които получаваме и да не предоставяме свои лични данни. Колкото и да са необходими социалните медии, по-добре е да качваме колкото се може по-малко лична информация в тях, а при сърфирането в интернет да не се подвеждаме по различни реклами, предлагащи ни регистрация в сайтове и предоставяне на данни, съветва експертът.
Допълнителна информация за медии:
УниКредит Булбанк, Връзки с обществеността и комуникации
Виктория Блажева, тел +359 (0) 2 9264 993, wjlj/ebwjepwbAvojdsfejuhspvq/ch
Мара Барева, тел. +359 (0) 2 9264 963, nbsb/cbsfwbAvojdsfejuhspvq/ch
Беатрис Николова, тел +359 (0) 2 9232 528, cfbusjt/ojlpmpwbAvojdsfejuhspvq/ch