Нагоре икона Бутон за връщане към началото

Левон Хампарцумян: България се учи от грешките на страните с по-развити финансови услуги

Новини

България има привилегията да се учи от грешките на страните с по-развити финансови услуги и да възприема само най-добрите услуги и технологии, заяви днес по време на „Финансов форум Иновации“ главният изпълнителен директор на УниКредит Булбанк Левон Хампарцумян.

Форумът е организиран от Асоциация Банка на годината.

Бидейки в периферията, ние имаме привилегията да се учим от грешките на другите, каза Хампарцумян по време на панела, по време на който се обсъждаше темата дали ни очаква финансова еволюция или революция. В някои сфери на финансовите услуги българският пазар е ембрионален, което ни защити през 2008 г. , отбеляза главният изпълнителен директор на УниКредит Булбанк. Както никога не въведохме системата за плащане с чекове, а директно минахме към кредитни карти, така и сега можем да прескочим някои етапи от развитието на пазарите и да се възползваме директно от тези технологии, които ще вземат превес, заяви Хампарцумян.

Цветанка Минчева, член на Управителния съвет и главен директор „Банкиране на дребно“ в УниКредит Булбанк, акцентира в лекцията си „Иновациите: 5-те пътя на идеите до пазара“ върху значението на подбора на идеи, които да бъдат реализирани до успешни пазарни продукти. Не е въпросът дали трябва да се инвестира в иновации, въпросът е как да се случи това по възможно най-ефективния начин, отбеляза Минчева. Тя заяви, че банковата индустрия преживява период на сериозни промени, а дигитализацията променя моделът, по който финансовите институции работят.

Дигитализацията и новите технологии трябва да бъдат внедрени в работния процес на банките, но това са стъпки, които трябва да се правят постепенно, посочи Минчева. Причината е, че колкото и дигитализирани да са процесите, не трябва да се губи връзката с клиента, защото без нея не може да се изгради доверие, подчерта тя.

Минчева смята, че ако банките искат да имат добри резултати, трябва да променят начина, по който работят и да избират правилните идеи за реализация. Тя даде конкретни примери как една успешна финансова институция като УниКредит Булбанк избира своите инициативи и идеи.

Освен регулярен план с нови проекти, заложени в началото на годината, УниКредит Булбанк развива партньорството си с IT бизнеса, защото по този начин остава близко до хората, които създават и развиват новите технологии. Банката активно подкрепя стартиращи бизнеси, които също са генератори на идеи. Друг начин за навлизане на нови идеи в големи банки като УниКредит е на ниво група, тъй като пазарите се развиват с различни темпове.

Това, което ние направихме в България, е осъществяването на „Филиала на бъдещето“, проект, който беше създаден на ниво Централна и Източна Европа и се прие изключително добре на европейско ниво. Мобилното банкиране също е успешен дигитален проект“, даде пример Минчева.

Банката обменя добри практики и извън организацията, най-често при съвместна работа със студенти и университети.

В лекцията си Цветанка Минчева отбеляза още, че за банката е много важно да бъде чуто мнението на колегите, които ежедневно общуват с клиенти, защото те имат много добри идеи за оптимизация на работния процес. УниКредит Булбанк има две инициативи за генериране на идеи от колеги – едната е „Имам идея“, в която всеки колега е свободен да даде идеи и другата е UnBound, в която колеги развиват и осъществяват големи проекти.

Директорът банкиране на дребно открои най-важните теми, върху които банките трябва да се фокусират, а именно: структуриран подход към иновации – създаването на специални звена, които да разработват и интегрират иновации; културни предизвикателства – важно е банките да се научат да се учат от грешките си и Аgile – гъвкавият подход при управление на проекти.

Около изключителното значение на иновациите за успешната дейност на банките се обединиха всички участници във форума. Главният изпълнителен директор на СИБАНК и председател на УС на Асоциация на банките в България Петър Андронов отбеляза, че вече не само младото поколение, но и клиенти в по-зряла възраст ползват голяма част от банковите услуги в интернет, а дигитализацията на процесите е единственият начин банките да станат по-ефективни и да се справят с тежестта на регулациите. Петя Димитрова, главен изпълнителен директор на Пощенска банка, подчерта, че пред банковия сектор в България стоят възможности за много бързо развитие на мобилните и интернет услугите, тъй като у нас интернет банкирането е под 5 процента при средно 46 процента за Европа. Клиентското изживяване е ключът към избора на банка, посочи по време на форума Ираван Хира, генерален директор на Хюлет Пакард България. Той цитира данни от проучване сред 6000 служители на ИТ компанията, според които един от основните критерии при избора на банка е достъпността на мобилното й приложение.

Допълнителна информация за медии:

УниКредит Булбанк, Връзки с обществеността и комуникации

Виктория Блажева, тел +359 (0) 2 9264 993, wjlj/ebwjepwbAvojdsfejuhspvq/ch

Мара Барева,тел. +359 (0) 2 9264 963 , nbsb/cbsfwbAvojdsfejuhspvq/ch

Беатрис Николова, тел +359 (0) 2 9232 528, cfbusjt/ojlpmpwbAvojdsfejuhspvq/ch