Нагоре икона Бутон за връщане към началото

Cater

Когато храната се превръща в изкуство  

Cater

“Какво е кетъринг?” Произходът на кетъринг-културата стъпва на английската дума “cater”. Корените й са в края на 16 в. със значение на “доставчик” и произхожда от старофренската “acateor” – купувач или “acater” – купувам. В поредица от обществени адаптации дефинициията на “cater” днес e ясно разпознаваема по света като “осигуряване на храна и напитки (за събитие)”. Бизнес на покупко-продажба, стъпващ на имитацията като своя прикрита норма и мултипликацията като жадувано удобство. Какво ще е събитието и какви ще са осигурените провизии по дефиниция няма значение. Формалността на гостоприемството поставя “кетърирането” в нишата на успешния маркетинг план за обслужване и отнема преживявнето от обслужваното събитие за сметка на самото обслужване.

Наслаждавайки се да приложи на практика този очевидно работещ механизъм, Вълко Чобанов по своя утвърдена традиция осигурява на масата неудобството, за да ни прехвърли отвъд. Преживявайки откриването на настоящата му (четвърта самостоятелна за 2022 г.) изложба се чувстваме специално само защото дадени продукти са били пренесени, за да ни поглезят; чувстваме се и международно позиционирани, усещайки същите вкусови преживявания каквито хора в Индия, Германия или Америка потенциално преживяват с нас, непосредствено във времето.

 

Cater_BG.PNG

„В релационното изкуство публиката се разглежда като общност. Вместо произведението на изкуството да е среща между зрител и обект, релационното изкуство създава срещи между хората. Чрез тези срещи смисълът се изработва колективно, а не в пространството на индивидуалното потребление. T.e. с този проект създавам „социална скулптура“ (термин въведен от Бойз) – процесът на хранене като самото изкуство“, споделя артистът Вълко Чобанов.

 

Изложбата се състои от една единствена инсталция, продуцирана от механизацията на повтаряемите (не)възможности и баналности на настоящето. Как се чувстваме още, може би ще разберем на място. Въпроси като – консумирането на изкуство, оценяването на художествено съдържание, референциите в процесите на творчеството и процесите на възприемането на изкуство, пазарът на изкуство, работата на артиста, ролята на публиката, ролята на куратора, ролята на мецената, значението на наградата, успешността на твореца, философията и естетиката, популярната култура, както и връзката между изброените – са в основата на вълнението на автора, когато създава този проект. Те неизбежно ще занимаят аудиторията паралелно от визуалното възприемане на изложбата – като с това проблематизират нивата на своята функционалност и фикционалност. В крайна сметка в споделеното преживяване на откриването на изложба, авторът и публиката заедно създават реалността на проекта. Преди това той е само артистично намерение.


За Вълко Чобанов:

Вълко Чобанов е визуален артист и независим куратор. Роден през 1991 г. в Пловдив. Завършил е Сценография в Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство, Пловдив и Дигитални изкуства в Националната художествена академия - София. Работи в медиите живопис, видео арт и пърформанс. Първата му самостоятелна изложба „Inorganic / Organic“ е реализирана с подкрепата на наградата „Гауденц Б. Руф“ и представена в Coffee & Gallery Cu29, Пловдив, през 2017 г. От началото на 2022 г. Вълко Чобанов реализира няколко самостоятелни изложби: „An Otherworldly Backup Plan For A Vicarious And Accidental Visit to An Ineffable After Party“ представена през март в ИСИ-София, последвана от „A Carefree Visit to A Vain Party“, представена през юни в lo3eto – и двете с куратор Ваня Грозданова, както и „Cleanse All Your Sorrows“ - представена през август в Posta. През годините е участвал е в различни групови изложби и проекти в България и чужбина.