Нагоре икона Бутон за връщане към началото

Светлината в мен

Живопис и енкаустика на незрящия художник Стамен Карамфилов

Светлината в мен

„Светлината в мен” е изложба, в която ще видим 30 творби от два жизнени периода на незрящия художник Стамен Карамфилов – преди и след като губи зрението си. В основата си те  представляват фигурална живопис и пейзажи. След като губи зрението си, Стамен рисува основно пейзажи, които паметта му е съхранила като природни картини.

Настоящата  изложба е катализатор за неговата творческа енергия, защото запалва онази светлина, която държи буден духа на твореца. Тя е едно неочаквано продължение на обявената през декември 2022 г последна  негова 33 изложба, в края на която той обявява, че въпреки трудностите, пред които е поставен незрящия човек, той ще продължи да рисува. Защото съзиданието е в основата на човешкия живот и в живота на артиста.

 

 

UniCredit240.JPG

 

Има ли предел талантът? Може ли човек да усеща една картина без да я вижда? Какъв е пътят на светлината – отвътре навън или има нужда от физически източник? Изложбата „Светлината в мен“ поражда много и разнообразни въпроси. И ролята на всяко изкуство е такава – да търси, да намира, да създава. Но, когато художникът твори извън приетите граници, то всичко затихва и за зрителите остава само да усещат, без да търсят обяснение. 

Изложбата „ Светлината в мен ”е онова огледало за обратно виждане, което животът ни предлага без право на отказ, и в което откриваме невидимия път към себепознанието, откривайки собствената си светлина.

 

.

 

Стамен Карамфилов е роден през 1944 г в Северна България. Дълги години работи по българските черкви и манастири като реставратор. През целият си професионален живот изучава стари техники, като една от тях е техниката Енкаустика.


Енкаустиката е позната още от времето на Леонадо Да Винчи. Тази техника е  характерна  с това, че се рисува с пчелен восък, в който са разтворени пигменти. Картините нарисувани в енкаустика не променят цвета си, не се напукват и не се окисляват, защото восъкът изолира пигмента, с който е нарисувана творбата от окисите във въздуха. В същото време, за да рисуваш с тази техника не е лесна работа, тъй като боите непрекъснато се нагряват до точката на топене на восъка  и трябва да се живописва бързо, а и няма възможност за ретуш т.е първият живописен слой е и последен.  


Изложбата може да бъде разгледана в УниКредит Студио на пл. „Света Неделя“ № 7 до 5-и май, всеки делничен ден между 10:00 – 18:00