Фондация, пък прави бизнес. Правене на бизнес, на което се гледа не като на основна дейност, а като на съпътстваща , при това при строги етични ограничения.
Всички тези на пръв поглед противоречиви съчетания описват една идея за развитие на благотворителността, която въобще не е противоречива, а напротив – изключително устойчива.
Това е идеята за социалното предприемачество, която вече е набрала доста скорост в други страни (и особено в Съединените щати) и все по-упорито си проправя път и в България. А УниКредит Булбанк и Фондация УниКредит й помагат.
Когато за първи път се запознавахме с идеята за социалното предприемачество, разбира се, написахме в Google „социално предприемачество определение“ и… нищо не разбрахме…
Най-лесно е с пример. „Социално предприемачество“ е:
- когато една фондация, която подпомага наркозависими, отвори ателие, в което наркозависимите да реставрират мебели и после тези мебели да се продават;
- сдружение за защита на птиците да организира платени летни лагери за деца край Бургаския залив, където децата да наблюдават птиците;
- фондация, подпомагаща деца, лишени от родителска грижа, да им осигури работа в ателие, в което да изработват малки сувенири и тези сувенири да се продават, например като подаръци за гостите на сватби;
Казано накратко, социалното предприемачество е начин фондациите да осигурят поне част от нужното им финансиране като развиват бизнес дейности, свързани с мисията им.
Защо УниКредит помага на развитието на социалното предприемачество?
Защото е устойчив начин за развитие на благотворителността. Много често, фондациите нямат никаква предвидимост на приходите – кой проект ще могат да сбъднат и кой не, докога биха могли да развиват определена програма. Благодарение на социалното предприемачество те могат да си гарантират макар и скромен паричен поток.
Също така, както всички знаем, отговорността към спечелените пари е много по-голяма от тази към получените средства.
Затова, вместо да дари определена сума на един-единствен проект, Фондация УниКредит предпочете да дари сумата от 140 хил. лв. на Програмата за социално предприемачество, организирана от Българския център за нестопанско право. Програмата се организира за трета поредна година и има за цел да обучи представители на фондациите как да правят добри бизнес планове, които да им носят приходи в бъдеще.
Чувстваме, че сме направили правилния избор, защото тази година броят на кандидатурите е по-голям в сравнение с минали години –цели 55, при това не само от София, а и от Пловдив, Варна, Бургас, Враца, Шумен, Сливен, Стара Загора, Велико Търново, Ловеч, Пазарджик, Търговище), както и от по-малки населени места (Дупница, Горна Оряховица, Брацигово, Българово, с. Влахи, с. Страшимирово, с. Слокощица).
Или както се казва в популярната максима „Вместо да даваш на гладния риба - по-добре го научи как сам да си лови риба!“