Какво е да си финансист, какви са предизвикателствата пред финансовите специалисти и пред финансовата сфера в момента, какво е нужно, за да успееш в тази област? Това бяха въпросите, които студенти задаваха в препълнената зала на Стопанския факултет на СУ "Св. Климент Охридски" на главния изпълнителен директор на УниКредит Булбанк Левон Хампарцумян.Той гостува на студентите миналата седмица по покана на Бизнес клуба на Стопанския факултет. Залата се оказа малка, за да побере всички желаещи. На срещата дойдоха и студенти от други университети, разбрали за лекцията от социалните мрежи.
Какво можем да очакваме в банковия сектор – това бе един от акцентите на срещата. "По-голям регулативен натиск, по-голямо обществено внимание, намаляващи маржове, натиск върху предлагането на различни видове продукти. Аз като банкер приветствам всички действия, които реално и в дългосрочен план са от полза за отношенията с клиентите. Освен това цялата мистерия на терминологията, на дребния шрифт, несъмнено трябва да изчезне. Аз съм напълно съгласен с това. Ние търсим и трябва да продължим търсим дългосрочни отношения", обясни Левон Хампарцумян.
Развитието на новите технологии, социалните мрежи, големите онлайн играчи като eBay, Amazon, Facebook и др. той определи като част от големите предизвикателства пред банковия сектор. "Освен голямата вътрешна конкуренция между банките, има натиск и от много нефинансови играчи, които искат, а много от тях и могат, да обслужват част от финансовите нужди на нашите клиенти. Може да се окаже, че Amazon в един момент знае повече за предпочитанията на банковите клиенти от самите банки. А от знанието на предпочитанията и нуждите до предлагането на продукт за тези нужди стъпката е много малка. Предизвикателството от онлайн ИТ света ще расте експлозивно. Нищо чудно като завършите да работите в компания, която не е банка, но предлага финансови услуги."
Според Хампарцумян засега имат банките имат сериозно преимущество заради това, че разбират кредитния риск по-добре отколкото новите нефинансови играчи. Но компании като мобилни оператори и ebay имат много информация и е въпрос на време да се подобряват. "Конкуренцията е здравословно нещо. Тя ни кара да се подобряваме и това е в полза на клиентите", каза той.
Според него обаче въпреки, че технологията се променя, начинът на предлагане на финансови услуги се променя, то има едно нещо, което не се променя и това е много важно качество. "В професията на банкер и финансист етиката е от изключително голямо значение. При нас има голямо количество конфиденциална информация - лична и фирмена, в корпоративния свят тя може има влияние върху успеха или неуспеха на една фирма, така че спазването на високи етични стандарти е ключово. Доверието е основната стока, която банката продава. Каквото и да правите, ще е важно хората да се връщат към вас, да имат доверие да ви споделят. Това е съществено, за да останете в сферата за дълго време. Можете да прочетете, да видите по филми или в медиите за друг вид поведение, за драматични кражби и т.н., но в тях става дума за хора, които влизат и излизат от професията бързо. И обикновено не свършват добре."
Лошите момчета
Хампарцумян отдаде сериозно внимание на факта, че след началото на глобалната икономическа криза банковият и финансовият сектор, както и професията, са изправени пред ситуацията на влошена репутация и недоволство. "В Германия скоро са правили изследване за репутацията на различните професии. Най-отгоре по харесване и репутация са били съдиите, университетските преподаватели, лекарите. В края на таблицата са били банкери, застрахователи, продавачи на коли и др. Не знам дали в България класацията би била подобна, дали съдии и преподаватели ще се най-отгоре по репутация, но е ясно, че и тук за банкерите понякога се говори като за "лоши момчета", каза още той и сподели на шега, че това може и да има и добра страна. "Не се притеснявайте да станете банкери. Момичетата имат склонност да харесват повече лошите момчета. Може и за "лошите момичета" да важи".
Според него на запад като че ли има повече основания за нехаресване. "След 2008 година, когато започна глобалната икономическа криза, нито един българин не е загубил нито лев от спестяванията си в банките. На запад хората си държаха пенсионните спестявания в продукти, които се базираха на цените на активите на борсата. Там лихвите по депозитите бяха много ниски, за разлика от България и затова инвестицията в акции даваше по-висока доходност. Но когато цените на акциите се сринаха, много пенсионери изгубиха част от спестяванията си. Загубите им, разбира се, са поносими за много от тях. Вместо да отидат на две почивки, те ще трябва да изберат само една почивка в годината, може да се наложи да карат и кола втора употреба. Кризата даде повод на хората с основание да не харесват банките, но на запад основанията за това са повече, тъй като там има загуба на спестяванията", обясни на студентите Левон Хампарцумян.
В разговора стана ясно, че няма абсолютни истини за това какво е да си финансист и че има разлика в това да упражняваш професията като анализатор в инвестиционна банка или като банкер в традиционния смисъл на думата у нас. "Мистерията около това да си банкер постепенно изчезва и така е правилно. Ние трябва да ставаме все по-прозрачни за това как работим с клиентите. Трябва да се стремим да разбират нашата работа. Важно е да се знае, че това, че имаме плитък пазар и относително по-малка система у нас, дава много преимущества. Това помага да сме ваксинирани от големите грешки, които стават на Запад", уточни Левон Хампарцумян.
Сред предизвикателствата пред сектора е и разнообразието в поколенията в нашето съвремие. "Преди време УниКредит поръча на университета в Болоня да бъде изготвен профил на поколението между 20 и 30 години. Резултатите, които вероятно са валидни и у нас, показват, че това поколение е от млади хора, които искат всичко сега и веднага, има доза арогантност в поведението им. Тези младежи ще сменят седем работи и трима относително постоянни сексуални партньора преди да се пенсионират. Кажете ми вие? Как давате кредит за 30 години на един такъв човек с толкова разнообразен житейски цикъл? Всяко поколение има своите особености", каза той.
На въпрос кои са най-предпочитаните клиенти в период на криза Хампарцумян отговори, че предпочитани няма. "Аз седя на върха на една пирамида от човешки взаимоотношения, човешкият интерфейс няма да изчезне, както телевизията не е убила киното, както интернет не е убил вестниците. В корпоративния свят човешкият елемент е много важен. Ние имаме над милион клиенти, не сме елитарно дружество. Има клиенти с по-добра кредитна история, други - с по-лоша. С всеки може да се намери език. Мечо Пух е казал: едни могат, други не могат", каза той.