Как да печелим контакти и нов бизнес от събития (Част първа)

Как да печелим контакти и нов бизнес от събития (Част първа)
  • Календар икона 22 април 2016
  • Око икона 2890

Организацията на събитие е един от най-скъпите начини за директен контакт с настоящи или потенциални клиенти или партньори. Ако е добре направено обаче, едно събитие може да е формáтът с най-сигурна възвръщаемост. При липса на предварителна подготовка и очаквания, дори добре обезпечено технически и логистично събитие е загуба на време и ресурс. Тези изводи не са тайна за студентите в топ MBA програмите на престижните университети по света. Сериозна част от инвестицията, която те правят в този вид образование, е свързана именно със създаването на мрежа от контакти.

В два последователни текста ще ви дадем съвети как по най-успешен начин да „кеширате“ вложените в събития време и средства, когато сте от гост на събитие и когато самите вие го организирате.

Подготовка

Научете за какво точно е събитието и какви хора са поканени, кои от тях познавате и с кого искате да се видите, подгответе се с информация и кои са домакините. Потвърдете участие на посочените контакти, така ще ви канят и следващ път. Винаги носете визитки. Ако ежедневната ви работа не изисква строго бизнес облекло, дръжте си все пак в офиса едно допълнително сако, чиста риза и официални обувки – за всеки случай.

Много хора имат притеснения да отидат на събитие, за което са получили покана. Сред основателните им притеснения са „не познавам много хора там, даже никой“, „дали ще се впиша“ и т.н. Те обаче могат да бъдат лесно преодолени. Само трябва да се подсетим, че „да, малко ми е нервно, но вероятно е така и за доста други хора тук“, на бизнес събитие съм и всички тук са дошли да правят контакти – включително и аз“, „най-добрият начин да ме харесат е да покажа интерес към събеседника като му задавам адекватни въпроси, вместо да говоря за себе си“, „ще се забавлявам“.

Как да владеете залата на събитието

Влизате на коктейл и о, боже, не виждате никой познат. Един вариант да избегнете това е да познавате организаторите предварително и да ги помолите да бъдете представен. Какво да правите, ако това не е възможно? Просто огледайте залата. Почти сигурно е, че ще видите някоя от посочените по-долу конфигурации. Поемете въздух и просто се насочете към правилния събеседник.

Хора, които стоят сами – те също не познават никого в момента и не знаят как да разчупят леда. Можете да се обзаложите, че се молят някой да дойде да ги заговори!

Отворени двойки или тройки – нямат против към тях да се присъедини нов човек.

Затворени двойки или тройки – езикът на тялото им показва, че се чувстват комфортно в компанията си за момента. Възможно е след като обсъдят обща тема това да се промени и да станат от отворен тип.

По-големи групи – присъединете се, само ако познавате някой от групата

Груби хора – просто отминете.

Не забравяйте, че с когото и да говорите, той или тя също искат да създават контакти и да продължат със следващ разговор след вас. По изключение, ако ще се чувствате по-спокойно, можете да дойдете на събитие и с колега и заедно да се запознавате с нови хора.

След събитието

Етикетът на визитката изисква да я поискате, да попитате на кой от телефонните номера и имейлите е най-удобно да търсите човека и да потвърдите кога ще се обадите.

Когато се обадите, трябва да знаете, че след като сте го планирани, вашият нов бизнес „приятел“ ще очаква обаждането или имейла ви и репутацията ви ще бъде нарушена, ако не го направите.

Не забравяйте, че дори да не откликнат на бизнес предложението ви, вашите бизнес контакти от събития не отхвърлят лично вас като човек, а услугата, която в момента предлагате. Това не означава, че няма да има следващ път. При все това, ако чуете „аз ще се обадя, ако имаме интерес“, знайте, че в случая най-вероятно бизнес няма да има.

* В статията са използвани няколко съвета от „Персонален джобен наръчник за създаване и поддържане на бизнес контакти“ на Уил Кинтиш, един от най-известните английски обучители за нетутъркинг.


Виктория Блажева

Директор „Стратегия и бизнес“

Виктория В. Блажева е първи вицепрезидент, директор „Стратегия и бизнес“ в УниКредит Булбанк. Отговаря и за прилагането на ESG стратегията като част от бизнеса и дейността на компанията. Преди това ръководи комуникациите на банката над 10 години. Виктория има MBA от Warwick Business School. В момента прави магистратура по отговорно и устойчиво управление в Софийския университет. Завършила е програмата „Кръгова икономика и стратегии за устойчивост“ на Judge Business School , програмата „Устойчиви бизнес стратегии“,  на HBS Online и др.

Wjlj/EbwjepwbAVojDsfejuHspvq/Ch

Вижте всички статии от Виктория Блажева


Последвайте ни в социалните мрежи

Пишете ни