Запознанството на бизнес събития и срещи обичайно започва с размяна на визитки. Минималното усилие за всеки с желание да изгражда мрежа от професионални контакти, е да си носи чисти визитки. Отлежалите в дебрите на дамската чанта или замъхлените в някой заден мъжки джоб картички са нежелателни. Самото разменяне също е част от бизнес етикета. Добрите потенциални партньори лесно се разпознават по увереното подаване на визитката. Лошо впечатление прави тежкарското замятане на китката с небрежно втъкната между показалеца и средния пръст визитка, или небрежно подхвърлената на масата визитка, а също и свенливо подадената ръка с обърната надолу длан и пръсти, деликатно щипнали картончето. Ако забравим визитките си, можем да се извиним и да поемем ангажимент да изпратим имейл с контакти. После наистина да го направим. Въпреки че в днешно време всички сме откриваеми в какви ли не социални медии, визитката остава най-професионалният начин за представяне, а контактите в нея – най-предпочитани за бизнес комуникация.
Важно умение по време на събитие е да свържем един с друг гостите с общи интереси. В първия филм за Бриджит Джоунс тя блестящо демонстрира как това не се прави. Цитирам по памет сцената, в която тя си представяше как ще се държи по време на важен коктейл на издателската къща, където работи: „Перпетюа, това е Марк Дарси, адвокат, рано навлязъл в кризата на средната възраст. Марк, това е Перпетюа, търси си мъж и прекарва времето си, за да ми се прави на шеф“. Бриджит правилно е схванала, че освен името и професионалното занимание е полезно да споменем и някоя интересна подробност, която може да е от значение за двете страни и повод за разговор между тях. В удачен вариант едно такова представяне може да звучи така: „Това е Елина Петрова, тя е директор продажби на компания за офис имоти. Вие не търсихте ли скоро нов офис? Елена е запален скиор като Вас и можете да обмените идеи къде е най-добре да се кара тази година“. С една дума: да дадем сламка на хората, които представяме един на друг, за какво да си говорят. С голяма вероятност и двете страни ще са ни благодарни. Въпрос на усет е да не престъпим границата на твърде личната информация.
Добрият бизнес етикет изисква при посещение на събитие – коктейл, конференция и др. – да се съобразим с обичайния за подобни случаи дрес код или обявеното на поканата препоръчително облекло. Ако се двоумим как да се облечем, е по-добре да изберем с една идея по официалното облекло. Историята на бизнес събитията се е нагледала на достатъчно бели врани – от неадекватни вафлички в косите на международна бизнес конференция, през едва забележимата (за разлика от краката) жълта рокля на официален банков симпозиум, до йоркширски териер в ролята на моден аксесоар по време на бизнес коктейл. В случай, че организаторите не са написали какъв е дрес кода, бизнес облеклото е най-сигурният избор.
Щом някой си е направил труда да ни покани на събитие, за което са положени усилия за организация, сцена, сценарий, водещи и т.н., учтиво е по време на официалната част да проследим случващото се. Разговорите на висок глас, докато домакините приветстват гостите от сцената, връчват наградите или обявяват постиженията си за последните 10 години, не правят чест на никого. Много хора пропускат да се възползват от създаването на добри взаимоотношения с организаторите. Контактът с тях е неподозиран коз в ръкава. Точки отбелязват хората, които потвърдят присъствието си навреме на посочените в поканата контакти. Учтивият отказ също се оценява. Добро впечатление прави, ако предварително попитаме удобно ли е да доведем друг гост с нас, така наречения „плюс един“. В случай, че сме поканени на концерт със седящи места по повод нов продукт или юбилей, този въпрос е задължителен. Неучтиво е да потвърдим и след това без основателна причина не се появим. Най-малкото това показва слаба лична организация, а в по-лошият случай се тълкува като неуважение. Контактът с домакините може да е полезен и по много други причини – да получим телефон и имейл за връзка с друг гост, да ни помогнат по време на събитието да бъдем представени на важна персона, да ни изпратят всички показвани презентации, да ни поканят и следващия път и т.н. Отлични впечатления бихме оставили с кратък благодарствен имейл или писмо след събитието.
И така до следващия път. Сега е времето да поръчаме визитките за новия бизнес сезон!
*Материалът е авторски. Част от идеите в него са почерпени от майсторкия клас по бизнес етикет на блогъра Ана Динкова от Innovation Starter Box.