Управлението на личните финанси е тема, която вълнува всеки от нас в даден момент, особено в началото на годината, когато след толкова празници сме останали на червено, а до следващата заплата има още 3-4 седмици. Празничната еуфория лека полека отшумява и си даваме сметка колко всъщност сме похарчили и по-важното – колко далеч е краят на месеца.
От тази гледна точка, януари е особено тежък месец за създаване и следване на план. Почти е невъзможно да се справим, а неуспехът ни демотивира и вероятността да зарежем тази идея е по-голяма. Затова е най-добре да започнем с планирането от февруари.
Можем да разделим плана на 3 по-малки, за да ни е по-лесно да го следваме.
Годишен план
Като начало можем да си вземем календар и да определим фиксираните и всички други по-големи разходи, които ще имаме през годината. По този начин ще знаем колко пари ще трябва да отделим със сигурност през всеки един от месеците. Разбира се, някои са по-тежки от други, но това не бива да ни отчайва.
Фиксирани могат да бъдат: | Други по-големи, които също можем да предвидим са: |
---|---|
Наеми | Пътувания |
Кредити | Курсове / Хобита |
Битови сметки | Подаръци |
Транспорт | Свързани с автомобила (винетки, гражданска отговорност и др. |
Месечен план
След като извадим всички фиксирани разходи от месечните ни приходи, остава една сума, с която можем да разполагаме както преценим. За да имаме по-добра проследимост, можем да си определим и седмичен бюджет, в който да се опитаме да се вместим. Така не рискуваме да си похарчим заплатата още в началото на месеца, а ще имаме равни сигурни суми до следващата заплата. Този план донякъде ни връща в ученическите ни години, когато получавахме джобни от родителите си и трябваше доста да приоритизираме, за да ни стигат :)
Седмичен план
Имаме си доста дребни разходи и е добре да знаем г/д какви са, за да не останем изненадани накрая къде изчезват парите ни. Ако сте си определили бюджет от 70 лв. на седмица, се опитайте да се вместите в него, без да се налага да теглите допълнително. Например всеки ден си купуваме кафе, храна, зареждаме гориво и т. н. Когато знаем, че имаме определен бюджет, ще сме малко по-стриктни и пестеливи. Добра идея е веднъж или два пъти седмично да си носим и храна от вкъщи, вместо да се храним навън, което често е не само по-скъпо, но и вредно.
Със сигурност ще изникват и непредвидени разходи, за които ще се налага да харчим допълнително, но пък и някоя седмица може да сме използвали по-малко от предвиденото и по този начин да компенсираме разликата.
Ясно е, че всички имаме различни приходи, разходи и начин на живот и това, което работи при едни, за други може да се окаже напълно безполезно. Нищо обаче не пречи да опитаме и на база проба-грешка, да намерим най-правилния и удобен за нас подход.
В крайна сметка, ако планът ни е добър, ще успеем да се справим и дори да излезем на плюс когато теглим чертата в края на годината.
За серията „Финанси за нефинансисти“:
„Финанси за нефинансисти“ е национална програма са включени множество инициативи като серията от материали „Финанси за нефинансисти: практични идеи за умно управление на парите“ в корпоративния блог и другите дигиталните канали – фейсбук, туитър, медийни партньорства, лекции пред студенти и ученици на мениджъри от банката по теми като предприемачество, банкиране на бъдещето, иновации, управление на личния бюджет и др. Корпоративният „Календар 2017“ на банката също беше използван като платформа за практични идеи за умно управление на парите. Програмата беше отличена с награда в категорията „Инвеститор в знанието“ на Годишните награди за отговорен бизнес на Българския форум на бизнес лидерите (БФБЛ). Тази година на годишните награди на B2B media националната програма „Финанси за нефинансисти“ спечели първо място в категория "Проект с образователна насоченост в сферата на бизнеса".