Много рядко в живота си съм се страхувала повече, отколкото в последните дни преди връщане от майчинство на работа. Може би казано по различен начин, това е най-честото обобщение на чувствата, които вълнуват много от майките преди момента на връщане на работа. И сега, в дните на сбогувания с морето и мисъл за старта на новата учебна година, още много майки ще преминат през това да оставят детето си за първи път в групата му в детската градина или яслата, а те да се върнат на работа.
Със сигурност един от най-трудните въпроси е как се преодолява чувството на раздяла с малкия човек, изпълнил с нов смисъл живота. Но не по-малко предизвикателство е как всяка майка може да направи връщането си на работното място възможно по-лесно.
Следващите редове са обобщение на съветите, които получихме от колеги от УниКредит Булбанк, как са преминали адаптацията по връщането си към офиса (вече хоум офис) и вече успешно изпълняват мисията „работеща мама“.
Ето ги нашите шест съвета:
1. Помислете и определете кое е това, което действително ви притеснява
Невероятно е за колко много различни неща можем да се тревожим. Затова се опитайте да конкретизирате притеснението си, да му дадете име и след това да видите как да го разрешите Някои от нас се страхуват, че по време на отсъствието им, са настъпили много промени в екипите или пък в начина, по които се работи в тяхната организация. Други се питат как ще насмогват и с работа и с грижите за детето, като преди и само работата им е била в повече. А кой ще се погрижи за детето, ако се наложи да закъснеят? Всяко от тези притеснения е съвсем разбираемо, но помнете – също така е разрешимо.
2. Потърсете ефективното решение
Помислете кое ще е наистина работещото за вас решение, дори да изглежда радикално. Независимо дали това означава да преместите бабите и дядовците или пък да помолите да работите на половин работен ден или пък да си взимате по-често дълги уикенди за сметка на по-кратка лятна ваканция, бъдете смели и креативни при търсенето ефективната за вас схема.
3. Разчитайте на „мускулната си памет“
Сигурно сте чували, че дори да прекъснете тренировките си за по-дълъг период от време, ако преди това сте били редовни, когато ги възстановите, тялото ви бързо достига предишните си резултати. Това е така благодарение на т.нар. мускулна памет. С работата е същото – да, може би, ако дълго сте стояли вкъщи с детето, се чудите дали ще се справите с работата си. Но не забравяйте, преди да излезете майчинство, вие сте работили. Бързо ще си припомните.
Бонус съвет: Не е задължително да прекарате цялото майчинство само в парка, помислете дали да не „поддържате форма“ с някои от необятните възможности за обучение, които интернет дава.
4. Споделете с мениджъра си
Преди връщането си на работа, поговорете открито с мениджъра си – какво може да направи компанията ви, така че вие да дадете най-доброто от себе си на работа. Темата за добри практики, които правят една организация mum friendly, както и за насърчаване на баланса между работа и личен живот отдавна не са новост и в България. Възможно е дори приятно да се изненадате от напредъка на бизнеса в тази област на изграждане на работодателски марки.
5. Потърсете подкрепа от семейството
Това, че сте майката на детето, не означава, че сте единственият човек, способен да полага грижи за него. Правилото че трябва да се потърси подкрепа от семейството важи с пълна сила от ден първи на майчинството и е особено актуално, когато към дините за носене се добавят и служебните отговорности.
6. Подгответе се!
Не сте първите, които преминават през това предизвикателство – разчитайте на колективния интелект. Потърсете информация как други майки са минали през този период, какво им е помогнало на тях. Интернет е пълен със съвети, уебинари, курсове.
Направете необходимото да се чувствате подготвени и това, заедно с изключителната организираност и комбинативност, която всяка майка притежава, ще направи връщането ви на работа не само лесно, а и приятно.
* В текста са използвани съвети на колегите от УниКредит Булбанк – Виолета Асенова, Мениджър продукти и управление на клиентски сегмент, Деница Терзиева, Старши мениджър Международни клиенти и Маргрета Пановска, Търговски мениджър.