8 грешки при презентиране онлайн

8 грешки при презентиране онлайн

Откакто живеем в свят на постоянни ограничения и локдауни, подобно на много други неща и презентациите заживяха предимно в онлайн среда. Почти нямаме среща, в която те да не присъстват. Въпросът е дали посланието, което искаме да предадем на публиката, достига до нея така, както би се случило на живо.

Със сигурност  всеки, докато презентира сам пред компютъра, се чуди в даден момент дали не говори само на себе си, дали е заинтригувал достатъчно публиката, дали тя не е загубила интерес, дали е загубил връзка с нея. Тогава се питаме къде грешим и какво трябва да направим, за да се усъвършенстваме и да бъдем по-добри.

Подбрахме осем грешки, които всеки от нас допуска в даден момент дори и неволно. Наскоро споделихме някои от тях в интервю за БНР. Важно е да сме наясно с евентуалните спънки, за да не оставяме случайностите да ни изненадат. Понякога си казваме, че просто нямаме талант за добър презентиращ. Но всъщност умението да презентираме се усъвършенства с практиката, с добра подготовка и избягване на някои грешки:

1. Нямаме необходимата нагласа

Често си мислим, че презентацията представлява слайдове, които пълним с текст и снимки и хората просто трябва да ги видят. Това внушение е още по-силно в онлайн среда. Всъщност най-важно е какво ни е посланието, какво искаме да кажем. В Cambridge Dictionary пише, че да презентираш означава да направиш нещо разпознаваемо. Презентацията не ни замества, тя само ни помага в това да представим идеята си. Не е необходимо да пълним слайдовете с текст, който така или иначе ще изговорим. Текстът е необходим само, за да акцентираме върху най-важното. Той не бива да натежава, защото така ангажираме публиката едновременно с това да ни слуша и да чете, което може да я обърка, да я разсее и да изгуби смисъла.

2. Не вярваме в това, за което говорим

Не вярваме ли в това, което говорим, в каузата, зад която сме застанали, публиката лесно ще усети колебанията ни. Това означава, че няма да успеем да я грабнем с нашите думи, независимо дали презентираме на живо или онлайн. Интересно ли ни е това, за което говорим? Ако ние самите нямаме интерес, няма как и нашите слушатели да имат такъв.

3. Не отдаваме значение на невербалната комуникация

Често я подценяваме и смятаме, че значение има само какво ще кажем и каква ни е презентацията. Или си казваме, че в онлайн среда невербалната комуникация няма същото значение. Но не е така. Много е важен тонът ни, скучно ли говорим, убеждението, с което предаваме посланието, изморени ли сме и много други. Да не забравяме - , повече от половината от комуникацията е невербална, подчерта наскоро в подкаста ни за колеги „Искам да знам“ журналистката Ани Цолова.   

4. Не се готвим толкова внимателно, колкото за събитие на живо

Това, че сме си у дома не означава, че трябва да правим компромис с облеклото си. Ще направим много добро впечатление, ако се облечем като за събитие на живо. Освен това не бива да забравяме, че трябва да изрепетираме няколко пъти презентацията си, за да проверим как звучим и да сведем до минимум използването на текст. Дори и при изключена камера се усеща, ако четем. Разбира се, няма нищо лошо текстът ни да е пред нас за всеки случай. Но се очаква предварително да знаем за какво говорим и да сме уверени в думите си. Ако четем постоянно, самите ние не звучим убедително и не можем да въздействаме на аудиторията си.

5. Не общуваме с публиката

Човек е сам пред екрана и му се струва, че няма с кого да общува, като не вижда останалите. Хората се радват, ако показваме, че забелязваме и оценяваме, че те са там и че са отделили от времето си да ни слушат. Можем да ги питаме нещо по темата, да потърсим и тяхното мнение в чата, чрез анкета по време на изложението, да им даваме възможност да задават въпросите си, да се обръщаме към тях по име и т.н. Това ще ангажира публиката много повече с презентацията ни.

6. Няма динамика

Хубаво е на всеки 3-4 минути да сменим темпото, да сложим видео, да зададем въпрос, да направим анкета дори – въобще да мислим за динамика на нашето представяне. Онлайн никой не може да седи и да слуша едно монотонно говорене минути наред. Добър пример за динамика е радиото – заслушайте се колко често се сменят форматите – песен, интервю, новини, песен, интервю, реклами, новини… Вниманието на хората не може да бъде задържано пълноценно за повече от 10 минути. Затова е необходимо често да сменяме форматите, да не се заседяваме твърде много върху една тема, да използваме разнообразна мултимедия, да правим смислови паузи и т.н.

7. Няма контакт очи в очи

Понеже хората не са пред нас, ние гледаме себе си в монитора или презентацията си. Най-убедителни ще сме като погледнем в камерата – така хората отсреща ще виждат, че ги „гледаме в очите“. Това правят например ТВ водещите, така ги чувстваме близки, все едно от телевизора говорят лично на нас.

8. Не сме се погрижили за фона около нас

Ако отидем на конференция или събитие, организаторите ще са се погрижили за средата, която ни заобикаля на сцената. Ако сме у дома обаче, отговорността е наша. Не бива да затрупваме пространството с много неща, трябва да е чисто, подредено и светло. Не бива и лицето ни да е в сянка, затова не е добре да сядаме с гръб към прозореца например. Ако искаме да има специфичен фон зад нас, можем да сложим банер. Друг вариант е опцията, която някои софтуери за онлайн срещи предлагат – да сложим дигитален фон по наш избор, който да е съобразен с корпоративната среда на компанията, в която работим или със събитието и публиката пред която говорим.

Бонус идея 1

Ако искаме да отличим презентацията си визуално от останалите, можем да използваме софтуер, различен от PowerPoint – има множество алтернативи, които предлагат и някои удобства, липсващи в програмата на Microsoft. Някои от най-популярните варианти в последно време са Prezi, Google Slides, Slidebean, Keynote, Canva и други. Ако се поразровите в Интернет, можете да намерите още много софтуери и да изберете най-подходящия за вас.

Бонус идея 2

В УниКредит имаме колеги, които създадоха идеята за #NoPresentationsFriday. В стремежа си да пробваме нови начини на работа и да опростяваме процесите, някои колеги избират в един ден от седмицата да използват алтернативи на традиционната презентация. Пробвайте и вие #NoPresentationsFriday и ни пишете на Wjlj/EbwjepwbAVojDsfejuHspvq/CH с какво заменихте обичайната презентация?  


По статията работиха Виктория Блажева, Директор Стратегия и бизнес в УниКредит Булбанк и Калоян Гуглев, стажант в управление „Връзки с обществеността и комуникации“


Последвайте ни в социалните мрежи

Пишете ни