Най-често срещаните митове за корпоративното доброволчество

Най-често срещаните митове за корпоративното доброволчество

През последните години доброволчеството набира все по-голяма популярност в корпоративния живот, като сред причините за постоянно нарастващия интерес е все по-осъзната потребност на съвременните хора активно да участват в подобряването на средата, която ги заобикаля.

От началото на 2024 година различните екипи в УниКредит Булбанк имат възможност сами да определят каузите, към които да насочат своите усилия и подкрепа. Благодарение на специално разработената инициатива „Екип с кауза“, служителите в организацията могат да изберат значим за тях проект, реализиран в партньорство с неправителствените организации Time Heroes*, Национална мрежа за децата и ДарПазар.

В специално интервю по повод старта на инициативата и предстоящото начало на активния доброволчески сезон 2024 - Павлета Георгиева, експерт „Център за обучение“ в УниКредит Булбанк, разговаря с Никола Колев, мениджър проекти в Time Heroes за тенденциите и митовете в корпоративното добролчество.

Павлета Георгиева: Здравей, Никола. Благодаря ти, че прие поканата за интервю. Темата за разговора ни е корпоративното добролчество и се надявам да развенчаем някои от заблудите около планираното и участието в такива програми.

Никола Колев: Благодаря за поканата. Разговорът ни е непосредствено преди голямото раздвижване на доброволческите инициативи с настъпването на пролетта. През последните 2 години, откакто съм в екипа на TimeHeroes и отговарям за програмата ни за работа с компании, усещам голямо оживление. Както с всяко нещо, разбира се, началото е трудно, неуверено. Ние сме тук, за да помогнем и да отговорим, освен на нуждите на компаниите и служителите, но и да отвлечем вниманието от масово разпространените заблуди относно подобен тип инициативи.

П.Г.:  Кои са най-често срещаните митове за корпоративното доброволчество, с които се сблъсквате в Time Heroes?

Н.К.: Съвсем наскоро обсъдихме този въпрос по-структурирано, тъй като забелязахме сериозни закономерности при грешките във възприятията, особено при компании, които не са се сблъсквали с доброволчески инициативи. Един от най-разпространените митове, пред които често се изправяме на първата ни среща, е свързан с желанието на компаниите от типа на: “Трябва на всяка цена да намерим инициатива, която отговаря едновременно на корпоративната ни политика, в удобен момент е, интересна е на служителите и няма да ги натовари много”. Истината е, че дори теоретично такъв тип инициатива да съществува, то шансът да се осъществи клони към 0. Условностите и неяснотите по концептуализиране и цялостна координация на такива събития са изключително много и често се налага  компаниите да отстъпят от първоначалните си желания.

Каква е реалната причина, обаче? Всъщност отговорът се корени в нашия начин на работа. Организирайки доброволчески ден за екип/и на компания, ние винаги се водим от нуждите на организацията партньор, в чиято помощ е доброволческият ден. Когато желанието да се работи по даден казус срещне реалното съществуване на такъв казус, разбира се, се получава прекрасно, но тези случаи са изключително редки, а партньорските ни организации често имат нужда от подкрепа в конкретен момент и нямат възможност да отложат дейността си, докато се появи правилен кандидат. В този ред на мисли такъв не съществува, целта е да се съобразим с максимално много изисквания, но компромисите са абсолютно необходими.

Друг често срещан мит е, че служителите трябва да се включват само в инициативи, организирани от компанията. В практиката ни сме забелязали, че често сред екипите се учредява, било то и неформално, CSR (Corporate Social Responsibility) комитет от еднаквомислещи хора, които изповядват идеите за доброволчество в личния си живот. Така, с бавни темпове, но натурално, тази общност се пренася и в работна среда, което и налага координирането на по-големи събития. Големи почитатели сме на един страхотен цитат по темата - inspire, don’t insist. Със сигурност тази нагласа дава по-големи резултати, а често след доброволческо събитие, дори организирано от компанията, служителите стават доброволци и в личния си живот. Моят личен пример е подобен.

П.Г.: Необходими ли са допълнителни усилия от страна на компанията, за да стимулира включването на служителите си в доброволчески кампании и програми? Какви са вашите съвети в тази посока?

Н.К.: Абсолютно да, особено в началото. Общност от служители се гради бавно и трудно, затова е хубаво да бъдат стимулирани през цялото време, особено в началото. Популярен подход е осигуряването на допълнителен ден отпуск при участие в доброволческа инициатива, завършването на доброволческия ден с кратък обзор на свършената работа и мини пикник, например. Доста популярни са инициативите, в които могат да включат служителите и техните деца. Получават се доста интересни и забавни дни, които всеки би искал да повтори.

П.Г.: Екипът на ТimeHeroes има дългогодишен опит в координиране на участието на служители в доброволчески инициативи. С каква нагласа се включват хората в подобни мероприятия?

Н.К.: Колкото различни хора има, почти толкова са и нагласите, разбира се. Генерално са 3 типа, определени от нивото им на ентусиазъм по време на доброволческия ден, като между тях има и десетки поднива, ако мога така да се изразя.

Има хора, най-вече с опит в подобни инициативи, които са изключително ентусиазирани от началото до края, водят екипи, координират дори задачи на място.

Вторият тип са хора, които не са особено сигурни дали тази инициатива е за тях, дори дали доброволчеството е за тях. Нашата фондация е на вече 11 години, процентът на участващи в доброволчески акции хора расте, но все още е сравнително малък на фона на останалите държави в ЕС. При тях ентусиазмът е плаващ, но наша задача е да превърнем един такъв ден в позитивно изживяване.

Третият тип хора са тези, които са там с по-скоро липсващ ентусиазъм и с убеждението, че това е свободен ден. Разбира се, денят съвсем не е свободен, работата понякога е доста, но абсолютно винаги е много удовлетворяваща. За да се намали процентът на хората от третата група, е от изключително значение да бъдат поставени реалистични очаквания, да бъдат разяснени дейностите и доколкото е възможно, да бъдат споделени детайли около тях. Това наистина върши чудеса.

П.Г.: Звучи сякаш не е много лесно да бъдете посредници между компаниите, които развиват корпоративна доброволческа култура сред служителите си и доброволческите каузи, които имат нужда от подкрепа на доброволци. Трябва постоянен екип, трябват ресурси и време. Така ли е?

Н.К.: Не, лесно не е, но кое е? Често разпространено мнение е, че такъв тип събития трябва да се организират безплатно, което ние се опитваме любезно да оборим. Работата по тях за нас като партньор е много, както и за самите организации с проекти за подкрепа. За да се осъществи събитието, често се закупуват материали, средства за безопасност и т.н. Това е нашата работа. TimeHeroes е на мисия да популяризира доброволчеството сред всички възрастови групи - чрез детски и студентски клубове, чрез платформата за инициативи и чрез работата ни с компании. Както всяка агенция за организиране на събития, каквато ние се шегуваме, че сме, така и ние таксуваме работата си, за да можем да издържаме дейността си и да добавяме стойност към останалите нейни аспекти. При партньорите ни ситуацията е напълно еквивалентна.

П.Г.: Какво ще пожелаеш на служителите на УниКредит в България? 

Н.К.: Повече добрини през 2024, пък било то с TimeHeroes или с друга организация. Държавата, а и светът ни се нуждаят от добри и отговорни хора, които със сърце и безкористно да отдават най-ценния си ресурс. Понякога това е безценно, примерите са твърде много, за да се поберат в една бяла страница. Сигурен съм, че сред вас вече има и ще се намерят още такива хора, чрез които да създадем условия за едно по-добро и по-устойчиво бъдеще, колкото и далечна цел да изглежда.

П.Г.: Благодаря ти и до нови срещи!

*Time Heroes е най-голямата в България платформа за доброволчески инициативи.


Последвайте ни в социалните мрежи

Пишете ни